Vårt hus är byggt 1939 med rejäla balkar. 1989 byggdes huset ut och nu när vi ska renovera utbyggnaden och rivit innertaket ser vi att de har lagt balkarna i nya delen på en bräda som man har spikat fast i husets gamla yttervägg balk. Detta känns ej bra. Se bild. Hur kan man göra här utan att behöva lägga om alla balkar. Kan man stötta upp balkarna på nått sätt? Bör man göra det. Detta har hållt i 40 år nu...
 
  • Äldre träbalkar understödda av en bräda mot husets ursprungliga yttervägg med tydliga spikar och tecken på slitage.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Regeln som balkarna vilar på verkar vara spikad i plankstommen. Med tillräckligt antal spikar är det en OK konstruktion, vilket ju tiden utvisat.
 
Tack för svar. Vi funderar på att sätta nått som stöttar upp de nya balkarna men det kanske ej behövs? Tex limträstolpar från golvet...
 
Det där är inte konstigt. Jag skulle vilja påstå att många hus byggda på 30- och 40-talet har liknande lösningar här och där. Just att man skråslår spik och kanske gärna ett par extra.
Justus som svarade ovan kan mycket mer om detta än jag, men det har ju givetvis fungerat och om inte ni tänker försämra konstruktionen medvetet ser jag ingen poäng att överarbeta.
 
Vi kommer öppna upp för stora fönster i väggen mittemot men då sätta in en stålbalk. Idag har man låtit balkarna vila på en planka ovanför nuvarande källarfönster men den plankan skiktar nedåt så det var nog ej rätt lösning. Men där sätter vi in en stålbalk.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.