I mitt garage, som finns i ett flerbostadshus byggt -48, har det suttit en metallsak mellan väggen och elementet. Har tidigare tänkt att det är ett fäste för elementet, men så en dag för en vecka sen tittade jag lite närmare när jag städade och tänkte att det där är inget som hör hemma där. Elementet är av gammal klassisk vattenvärmd modell med grova ribbor i höjdled. Det har sex stycken fötter, och står således på golvet. Vet inte riktigt hur det sitter fast, för det finns inga fästen i väggen, och det är bara två av fötterna som är i golvet, och det går inte att rubba med handkraft.
Nåväl.
Den här metallsaken har troligen hängts på en av elementets ribbor, och sen hängt där under alla år som huset satt sig. Golvet i garaget har inte riktigt hunnit med, utan bullar upp på mitten. Därav lutar elementet nu mot väggen, och den här metallsaken har då tryckts in i putsen en bit. Jag tog en kofot och bände ut elementet lite, och slog ner saken bakom elementet och plockade upp. Det är flera lager väggfärg och elementfärg på ovansidan, och där har inte målats varken under min eller förra ägarens tid. Han är 96 år nu och jag tror han bott här väldigt länge.

Är det någon som vet vad det här är?
Den vingförsedda skruven slutar i en kula, som vilar i en grop i metallbygeln. Bygeln i sig fjädrar ihop, och skruven trycker isär.

gammal_grej.jpg
 
Parasollfästen kan se ut så. Men inomhus?

//KoW
 
Ja det är ju inget som säger att det hör hemma inomhus bara för det satt fastklämt bakom elementet.
Men vad skulle man isf fästa det i, då man spänner isär det och inte ihop?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.