Hej,

För några dagar sedan började det lukta konstigt i vår tvättstuga där vår Nibe Fighter pump ligger. Doften kan väl närmast beskriva som sur avloppsdoft. :-/ Vi försökte lokalisera var doften kom ifrån och gick igenom alla avlopp, rör, kopplingar tom smutstvätten men doften kom inte därifrån. Till slut lyckades vi lokalisera doften som kom från ovandelen av pannan. ??? Är det ngn som har en aning om vad detta kan bero på?
 
Det är inte så att ni har missat ett avlopp som sitter direkt under pumpen?
 
död råtta? ;D
 
Vår Nibe Fighter luktar också skumt ibland. Enligt den förklaring vi fick, som jag nu har glömt ;D, så var det helt normalt och man behövde inte göra något.
 
Nej, vi har inte missat ett avlopp under pumpen. Har kollat även där. Död råtta i pumpen? Det finns två ventilationsrör anknytna till pumpen. Har ingen aning om hur stora de är men kan det trilla ner en råtta där? Huuh, hemska tanke.....Okej, hur kollar man enklast upp det?
 
Hej Inger,

Även om det är normalt att det luktar skumt så är det inte kul att ha lukten i tvättstugan. Finns det inget sätt man kan åtgärda detta?
 
Luktar surt avlopp? Och det är normalt?
Jag antecknar genast ytterligare ett skäl till att inte skaffa frånluftsvärmepump. ;)
 
Bara en gissning :-/
Nu vet jag inte hur en Nibe fighter är uppbyggd men den har kanske en filter (luftfilter ???) som blev fuktig och luktar ???
gaia
 
Hmm. Har också en Nibe. F750. Lukten är väldigt likt död råtta....
 
kulle
kan det va surt vatten från övertrycksventilen ?
 
kulle skrev:
kan det va surt vatten från övertrycksventilen ?
Och hur kollar jag det? Och hur rensar jag det? :)

Jag gjorde iofs ett lite mindre arbete förra veckan, kom jag på nu. Spillkoppen hade "guckat" igen så jag tog den den, spolade rent avloppet och satte tillbaka den. Det blir liksom som en vit massa i spillkoppen som guckar igen avloppet. Men jag spolade rent allting. 3 dagar efter ungefär började det lukta... Hmmm

Den där spillkopper sätter igen en gång per år verkar det som..
 
Näfan, det är inte pannan det luktar om... Har sniffat runt den ordentligt nu... Det måste nästan vara en död råtta i väggen eller nåt... kul med ett ett år gammalt hus...
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.