Hej.

För ca 1 år sedan flyttade jag in i ett hus.
Upptäckte efter ett tag att där fanns någon konstig lukt, inte mögel så jag trodde att det var fukt.
Jag satte genast in avfuktare och mätte luftfuktigheten men det visade ca 40-45%.
Jag tänkte att det är väl ytterdörrarna för dom var inte så nya, så jag byta båda ytterdörrarna och konstaterade att där var fukt under dörrarna, byta ut reglarna som var under huset till nya fuktfria.
Nu har det gått ca 4 månader sedan byte av dörrar och lukten finns fortfarande kvar. Min fråga är nu: i min krypgrund finns där bara "sand". har tömt ut krypgrunden på "skräp" så där är endast sand. Kan det vara så att det finns lite fukt i den sanden fast jag inte känner det och tycker att allt är jätte torrt där nere?

Jag har inte kollat med Hygrometer i krypgrunden.

Några förslag? Mina är slut...
 
Finns det tryckimpregnerat virke någonstans i konstruktionen som blir fuktigt?
 
Hej.

Nej det finns där inte. inga "syllar" heller.
 
Har du ingen syll på huset?
Luktar det när du sticker ner näsan i krypgrunden?
 
Hej.

Jag är inte så hemma på detta men när vi köpte huset så hade vi en byggare med oss som sa att det inte var tryckta syllar. om vi har syllar det vet jag inte men i så fall inte tryckta.
Har vi varit hemmifrån en längre tid tex 2 dagar eller är hemma hos någon annan så kan man känna i våra kläder att det luktar konstigt samt att när vi kommer hem märker vi att det luktar. Men när vi väl sen är i det så känns inte någon lukt alls och då till mitt svar att jag har bara varigt i krypgrunden när jag är van vid lukten i så fall.
 
Mät fukt i krypgrunden och lägg ut markplast.
 
har beställt plast så ska lägga ut det nästa helg. denna helg hinner jag inte. Det ska tilläggas att jag tycker det luktar mer när det är kallt ute. Nu i sommar har jag inte kännt det på samma vis.
 
Kanske kommer ifrån en värmekälla?
Mindre ventilation nu mot sommaren?
 
Men om det är så att något i jorden/marken under krypgrunden luktar eller är luktsmittat, då räcker det väl inte att lägga plast över? Det förhindrar förvisso fukttransporten, men lukten lär den inte rå på. För att säkerställa att det är krypgrunden som luktar, lägg ned en vanlig plastpåse några dagar där nere. Hämta den sedan och lägg den i en annan påse. Knyt åt denna. Gå ut i friska luften någon timme, öppna därefter påsen (utanför huset) och lukta på "krypgrundspåsen" som ligger därinne. Samma konstiga lukt? Ingen lukt?

Tror man får ta en sådan här sak steg för steg utan panikåtgärder.
 
Är du säker att lukten kommer nerifrån krypgrunden?

Vi köpte ett hus med inredd källare där det luktade. Nu är källaren fixad med klinkers och silikatfärg och vi trodde allt var bra och att lukten bara skulle behöva vädra ut lite ur textiler, soffor och annat så vi fixade med ozon. Dock märkte vi till vår förskräckelse att den kom tillbaka och blir värre nu på året när vi också har bra luftfuktighet inne. I vårt fall har vi har en liten unken, sommarstuge-lukt. Och efter mycket luktande, borrhål och funderingar har vi lokaliserat lukten till ytterväggarna. Vi har träfasad med panel och under det vindpapp utan luftspalt. Så vi tror att panelen tar upp fukt nu (särskilt norr, där torkar det ju inte upp längre), vilket gör att vindpappen blir fuktig och då avger den samma ämnen som impregnerat trä (tjära som tjära).

I vår blir det till att tilläggsisolera och byta panel, sen hoppas vi att lukten är borta.

Det jag vill säga är att man kan stirra sig blind på en sak (i vårt fall källaren) att man inte väger in alla möjligheter. Det behövs inte mycket för att textilier ska ta lukt.

Man kan om man är osäker skicka iväg en träflisa på lab, på Eurofins kostar det 3600 kr om jag minns rätt att testa om man har impregneringsmedel i syllarna. Kostar en del men skönt att få klarhet så man inte bygger in problemet mer för man tror man hittat lösningen. I vårt fall trodde jag tillslut att lukten skulle ge mig psykbryt. Det är ett helvete att leta efter orsaken.
 
Nej, man ska inte stirra sig blind på en sak, men genom att ta en sak i taget kan man sakta men säkert utesluta punkt efter punkt. Det kan ta tid, men det är det nog värt. Börja exempelvis med syllarna och kolla dem, eller t ex källaren. Men hoppa inte i panik från punkt till punkt. Ta det lugnt och stegvis.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.