igår sa sambon att det luktade konstigt här.
idag så sa hon att det började lukta konstigt nu på kvällen igen, det var kvällen igår med. vad kan det vara som gör att det börjar lukta konstigt på kvällen? är inget utifrån för hon säger det inte luktar där.
själv så tyckte jag att jag kände ngt igår, typ stearin.
hon säger det luktar hö. någon som har någon idé alls vad det skulle kunna vara?
bor i hus byggt -69.
vet att det är väldigt löst att detta =(
 
vad har ni för ventilationsystem och uppvärmningsystem i huset?
gaia
 
uppvärmningen är bergvärme,
ventilationssystem vet jag inte. vad finns det för olika system och hur fungerar de?
 
Om du inte vet vad du har för ventilationssystem så har du (med stor sannolikhet) inget.
Det slutade fungera då oljepannan togs bort och skorstenen kallnade.
I folkmun kallas detta för "självdrag" vilket betyder att luften cirkulerar som den själv vill.
 
ok, du ska jag göra nu då?=)
vad är det bästa o enklaste sättet?
har bara en plan med källare. ska man kanske dra upp ngt på "vinden"?
 
Man ska verkligen inte bagatellisera lukt som återkommer vid givna tillfällen. Själv hade jag en obestämbar lukt som uppstod vid vissa tillfällen. Under en helg med en hel del folk i stugan kom lukten igen. Vi hade först avfärdat den som att det var vattenlåset som torkat ut, eller en död mus i någon vägg. Vissa tyckte det luktade fisk och sedan blev det väldigt skarpt, men det var svårt att lokalisera källan.

Dagen efter slutade vissa uttag att fungera i köket. Felsökning visade att en gammal skarvsladd som av tidigare ägare använts som fast installation hade fått kontaktfel och börjat pyra. Det som luktade var när varmvattenberedaren gick igång, belastade kontakterna som i sin tur fick plasten att pyra...

http://www.byggahus.se/forum/el/94004-maeta-spaenning-oever-saekring.html
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.