Vi fick i aug/sept 09 en konstig lukt från vårt vardagrum. Vi kontaktade då Anticimex
De trodde att lukten kom fråm golven och rekommenderade att vi skulle ta bort parketten och Platonmattan och slipa plattan och fugusidbeh golvet samt att man skulle täta med skum runt om huset nere vid syllarna som var torra enligt mätningarna som Anticimex gjorde. De rekommenderade också ett byggföretag
Vi kontaktade detta byggföretag som kom ( i slutet av november)och slipade och fugusidbeh hela plattan på nedanvånigen utom i stora rummet där vi sade att problemet fanns, de gjorde den bedömningen att det inte behövdes slipas där eftersom plattan såg fin ut i stället bytte den en syll där det bedömdes som torrt . Det tätade också runt om kring vid syllaran med något gylt skum. De lade ny parkett och Plattonmatta och stegdämpare i vardagsrummet och pergodolv med samma underlag i resten av nedanvåningen. Det tog inte meränn en vecka så började det lukta ännu värre och nu i hela huset. Det är värre/ förfärligt när det är milt ute. Jag har huvudvärk hosta och har torra nässlemhinnor som blöder när jag snyter mig och jag blir yr i huvudet. Från golvet vid spisen finns det varje dag ett blågrått stofft på trasan när jag torkar golvet av golvet.
Vi är förtvivlade och mår inte bra av detta. Jag har reklamerat us till Anticimex som har tagit nya prover men nu i våra väggar bakom elementen. Vi skal väl inte betala för denna undersökning eftersom jag anser att de har vilselett oss vid den första undersökningen.
Vad skall vi ta oss till Vi behöver all hjälp vi kan få
 
Redigerat:
Samlas det dam vid spisen så får du ta en bättre titt just på denna spis och området runt om, tycker jag. Är det en kamin eller menar du köksspis? Kamin - det kan dras in luft genom skorsten som kan lukta surt och innehålla sot när det råder undertryck i huset Hur ser husets ventilation ut? Mekanisk med undertryck i huset? Finns det tilluftsventiler typ fönsterventiler som ni har stängt? Finns det ventilationskanaler som inte rensades på länge? Luftfilter som är smutsiga? Om alla tillluftsventiler är stängda och ventilationsfläkten suger ut luft ur huset så kanske drar det in genom skorsten eller andra dammiga otätheter och lukten sprids i huset......
Undersök skorstensdraget i första hand
gaia
 
Du kan börja med att dela meningarna i stycke, folk ger upp att läsa så långa texter.
 
Hej, har själv luktproblem så jag är lite intresserad. Kan du berätta mer om hur din platta är uppbyggd? Vad finns under den - källare? Vad finns i närheten som kan gå snett? Är det tryckta syllar?
 
Vi har en betongplatta på mark. Huset är byggt 1976 och under plattan finns det makadam och isolering. Vi har bytt yttersylarna från inpregnerade till stålsyll. Detta gjorde vi 1989. Det lutar mindre när det är många minusgrader ute. Vi har fått tagit en del prover som vi skall få svar på nu V8
 
Vad blev det för svar på era prover?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.