Hejsan jag köpte nyligen ett äldre trähus ombyggd till tegelhus ifrån 1957-58.
Inga konstiga lukter och huset va bes. Lite hög radon annars va allt ok.

Renoverade badrummet direkt.
Flytta brun och sen ringd
e jag en kontakt som flytspackla och la matta (han är matt läggare)

Sen satte jag upp våtrumsskivor ifrån alloc. Och koppla in vatten mm. Sen ifrån typ första dagen badrummet blev klart så har jag en konstig lukt i badrummet har nu bott där en månad men det luktar lika dant än.

Öppnar jag dörren eller fönstret lite så blir det ingen lukt men så fort man stänger typ 10min så luktar det igen.
Ventilationen är ett galler i taket som går upp i ett rör sen ut i stora skorstenen.
Badrummet är litet 240x150cm

Lukten: jag tycker inte det luktar avlopp eller mögel. Jag tycker det påminner om Silicon men ändå inte.

Någon med förslag?
 
Kan det va plastmattan?
 
Det trodde /tror jag också.
Men luktar jag på mattan så känns inget direkt.
Men hur länge ska det i så fall ta tills det försvinner?
Har haft fönstret öppet i princip en månad.
 
Hur är det med badrumsmöbler?

En tänkbar lösning är ju att du förbättrar ventilationen, sätt upp en fläkt
 
Badrumsmöbler är bara en dusch. Ny toastol.nytt badrumsskåp svart ifrån Ikea.
De sakerna borde väl inte ge lukt?

Ta bort gallret I taket mag sätta I fläkt? Luft för flyttare?
Jag är helt ny med allt detta så förklaringar är välkomna
 
Har samma lukt i vårt helt nybyggda toalett/duschhus på landet.
Färdigställdes i somras, men fortfarande luktar det silikon när man kommer in.
Ingen plastmatta, klinker på golv, våtrumsfärg på väggar.
Golvet fuktspärrat innan givetvis.
Fattar inte varför det inte slutar lukta. Ventil öppen, har varit öppen hela vintern.
 
Innan vi börjar prata för mycket om fläktar, detta gäller väl en villa? För i flerfamiljshus går ofta ventilkationen i gemensamma kanaler, då kan en fläkt trycka in luft hos grannen.

Det finns en uppsjö av fläktar som är avsedda för detta ändamål. De mest kända är ju PAX fläktarna som finns i många versioner. Men det finns flera andra fabrikat, en del bättre andra sämre.

Dessa fläktar monteras synligt utanpå ventilationshålet. Det finns också kanalfläktar som i princip är en stump ventilrör med fläkt, man byter ut en del av röret mot fläkten. Det blir då osynligt i badrummet. Väljer du en kanalfläkt bör du forska lite i hur stor kapacitet som är lämpligt, många av dem är avsedda att ventilera ett helt hus, kan bli stormvågor i toan.

Fördelen med fläktar är att du också blir av med fukten bättre, slipper kondens på väggarna och spegeln efter en dusch.
 
Det där Ikeaskåpet skulle kunna vara skyldigt, men troligen inte.
 
Har du kollat avloppen så att allt är tätt?

Kan vara så enkelt att vattenlåset i brunnen inte sitter riktigt rätt.
 
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.