Vårt hus är byggt 1904 med pappspända innertak. Det renoverades sönder under 60-talet (alla gamla lister mm är borta) och sannolikt målades även taket.

Nu ska vi måla taket i ett av rummen och utgick från att man inte använt limfärg på 60-talet. Jag har ingen direkt erfarenhet av limfärg men det ser något för blankt ut och verkar vara rollat utan efterstrykning med pensel. Enligt alla texter om limfärg ska den mörkna omedelbart om man blöter den och lösas upp av vattnet. Jag föreställer mig att det ska bli en blågrå fläck inom en sekund men så beter sig inte vårt tak.

Om man trycker upp ett blött finger i taket händer först ingenting, men om man gnuggar hårt blir fingret vitt efter några sekunder.

Är detta en extremt limstark limfärg eller kan det vara dåligt tvättad limfärg som målats över med latex och sedan av någon outgrundlig anledning ändå sitter kvar? Vad ska vi göra? Limfärg eller modern takfärg?
 
Kritat tak. Tror det var vanligt från 50-talet och framåt. Vet tyvärr inte om det går att limfärga direkt på. Prova i ett hörn. Ev kan man patentera kritfärgen och limfärga på den.
 
Vad innebär kritat tak? Limfärg innehåller ju till största delen krita, så för mig låter det som samma sak.
 
Tag torr hand och kolla om du får det vita mot handflatan = krita. Om inte, får du måla med vanlig plastfärg. Alt 2 prova med våt svamp att tvätta liten bit. I värsta fallet ramlar den på dig. Den flagnar. Men det troj jag inte på.
 
Är den baserad på ben- eller hudlim så kritar den inte lika lätt. Eller om den är modifierad på nåt sätt, piss eller nåt sånt...
Annars kan man ju patentera den, om man är osäker, med en utspädd oljefärg kanske.
 
Det är nog limfärg på benlim som sitter i taket. Antagligen rätt limstarkt eftersom den är relativt svårlöslig. Jag kommer att måla med limfärg igen. Jag har en burk med kaseinlim. Kan man använda det i stället för ben/pärllim?
 
Måste det målas om då? förr så brukade man "vända" limfärg för att få fram ny fin färg. Eller kanske bara gnugga det med ytan av ett franskbröd. Kaseinlim funkar väl lika bra det, man tager vad man haver, annars vanligt cellulosalim funkar bra, torrfäller lite mer men i ett tak så spelar ju inte så stor roll. Var bara försiktig med limstyrkan, så den inte löser den gamla. Och använd bra pensel!
 
"Vända färgen"? Vad innebär det?

Vi har lite färgsläpp i taket så det är nog ändå ommålning som gäller.

Jag har inte sett några limfärgsrecept med kaseinlim, däremot kan det tydligen användas som äggoljetempera. Frågan är bara hur hårt det limmet blir, benlim är ju ganska lättlösligt i vatten och sitter ju heller inte sådär vansinnigt hårt.
 
Färgsläpp? Det borde det inte bli om det bara är ett lager limfärg!? Har det varit ommålat med med nån annan färg eller limfärg med för stark limstyrka kanske?
"Vända färgen" innebär att man blöter upp den igen och stryker om den.
Man använde det lim man hade förr, har sett fall idag där man använder vanligt vitlim (pvac) till limfärg, så kasein funkar nog det. Men det krävs nog lite experimenterande, så ska du måla över så skulle i alla fall jag köra med cellulosa. Annars skulle jag tvätta ner det gamla först. Men det är bara vad jag tycker.
 
I färgaffären trodde e att det var någon "vanlig" takfärg. Varför den går att lösa i vatten begriper jag inte men de trodde inte att det skulle vara några problem att måla på den. Så nu får det bli vanlig takfärg för enkelhetens skull.
 
Hmm, ja jag är ingen expert men jag har inte sett nån annan färg som löses av vatten. Tycker dock att färgaffärerna här på ön är rätt odugliga när det gäller byggnadsvård, men prova dig fram lite försiktigt så går det säkert jättebra.
 
Det är nog inte bara här på ön som färgaffärerna är odugliga. Men även Beck och Rep trodde att det var något annat än limfärg. Min egen teori är att de kanske inte tvättat bort den gamla limfärgen helt när de målade på den moderna takfärgen.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.