Hej
I huset vi har köpt finns det på flera ställen kontakter uppsatta på väggarna med röda lock under dessa lock finns det fem runda hål och det står trefas i proppskåpet. Vad kan man ha dessa uttag till, tydligen hade tidigare ägaren en massa tyngre maskiner. Men om man inte har några maskiner med denna kontakt typ, går det att "konvertera" dessa till vanliga kontakter ? och vad händer då ?
 
Typ en sån här?
A2E13020-D4F1-4274-99D2-2727B0333CB0.JPEG
Det går att montera ett "vanligt" uttag där om du vill - det är inga konstigheter. Antingen ett uttag varav två faser blir oanvända, eller så en dosa som matar 3 st vanliga uttag. Det behöver säkras ned från 16 till 10A i centralen också.
 
Ja fast mina ser lite större ut.
det är 3 st med 3 * D16 säkring
1 st med 3 * B10 och 1 st med 3 * C10 säkring.
 
Antagligen är jag lite skadad, men jag fick en varm känsla i kroppen när jag läste ditt inlägg. 3-fasuttag är det något speciellt med. Jag blir alltid glad när jag ser dem, kanske för att de är röda, men antagligen för att man kan plocka ut mycket ström ur dem.
Hmmm, får nog lugna mig lite... :blushing:

Är de inte ivägen kan man hänga på en:
http://www.jula.se/grenuttag-2-vags-127465
För att få vanliga uttag

Eller en:
http://www.jula.se/grenuttag-3-vags-127603

Och man behöver inte säkra ner vad jag vet. Vanliga vägguttag är det ok med 16 A i om man har 2,5 mm² kabel.
 
legul skrev:
men vad menar du att jag måste säkra om ?
Behöver du inte, se bara till att omkopplingar görs med 2,5mm2 tråd! Och 230V uttagen är klassad för 16A.
/Erik
 
Strålande svar, tackar då kan man få någon nytta av dom.

Och om jag använder en konverter där det är säkrat med 3 * B10 eller 3 * C10 så får jag väl bara ut ström som från en normal C10, så det är väl bara de uttag som har 3 * D16 som det är någon anledning att använda.
 
Ja, rätt uppfattat. Fördelem med att använda en av dina 3x10 är att du inte har något annat som drar ström samtidigt från den säkringen (belysning osv).
 
Ja det är ju rätt, bra.
 
230V-uttag brukar normalt avsäkras 10A. Detta ska alla normala bruksföremål klara. Det är inte säkert att en t.ex elvisp kommer att lösa en 16A säkring om det blir kortslutning i vispen.

Men är det kraftigare maskiner så går det bra med 16A 230V-uttag, även om du bör kunna köra din såg på en C10A dvärg. Jag kan mycket väl tänka mig att den löser en B10A vid start.

Du har alltså 5 st CEE-uttag i huset, varav 3 st är avsäkrade med D16A?
Jag skulle inte använda de förgreningssladdar som länkas till i dessa uttag. Används i så fall en byggcentral med inbygga säkringar för 230V-uttagen.
En D16A dvärg kräver en kortslutningsström på 320A för att lösa säkert inom 0.4s vid kortslutning, och det är långt ifrån säkert att det uppfylls om det sitter skarvsladdar i uttaget.
 
En enda såndär byggcentral plus en lämplig trefaskabel lär väl kosta nästan i klass med vad man får betala för att en elektriker byter D16A-säkringarna mot B/C 10/16A-säkringar?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.