Jag har ett hus byggt -56 som har delvis isolerat tak ( snedtak ) Utifrån ser det ut som följer: -Papp, råspont, 25mm luftspalt, tretexskiva (tror jag det heter) ca10cm isolering (grå/brun spröd skiva), papp och innertak. Vinden är inte isolerad. Det knepiga är att ventilationen för luftspalten går från gavel till gavel (istället för takfotsventilation) i 5 olika "fack". Mina funderingar är egentligen två:
1, Har lite problem med påväxt på insidan av yttertaket på den ena sidan (norr) där luftspalten möter husväggen. (kondens mellan varm inneluft och uteluften vad jag förstår) -78 byggdes en balkong med tak i mitten av huset vilket inneburit att luftspalten brutits och inte längre går från gavel till gavel. Kan man förbättra denna ventilation med hjälp av möggelstoppers i ändarna mot balkongen eller kan man förvärra situationen? Känns som om det är bra om luften i alla fall har en chans att cirkulera... eller?
På sydsidan ser jag inga problem alls. Men den har ju också obruten ventilation vad jag kan förstå.
2, Efter att ha bytt tak ( papp och tegel ) så har jag för mig att luftspalten alltid skall stå i direkt förbindelse med uteluften. Men enligt tidigare konstruktion så satt vindskivan direkt mot taket utan att det funnits förbindelse ut. Kan det vara riktigt?

Hoppas det framgår hur jag menar!

Tacksam för idéer, funderingar och tips!
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.