Vi bor i ett gathus. Muren mellan vårt hus och grannens står på vår tomt, alltså tillhör muren oss. Tomterna är helt slutna, så om vi skall underhålla vår mur måste vi komma in på grannens sida. Muren är gammal. När vi köpte huset sa grannen till oss att vi var tvungna att bygga en ny mur, för den var så dålig på hans sida. Och det är den säkert (även om inte vi ser det). Vi sa då att vi inte hade råd att bygga någon ny mur just då (vi hade ju precis köpt huset och hade en hel del renovering på insidan som vi var tvungna att prioritera). Grannen fortsatte klaga på muren och då sa vi att det är ju fritt fram för honom att bygga en mur på sin sida av tomten, men att vi verkligen inte hade råd just då att bygga en ny mur i alla fall inte i gammalt handslaget tegel som han krävde, lättbetong möjligen om vi kunde dela på kostnaden och om han kunde sköta sin sida av muren och vi vår. Det gick inte grannen med på för muren var bara vår och det skulle upp en ny mur enligt honom i just handslaget tegel och inget annat. Grannen fortsatte att klaga och sa att han skulle stämma oss om muren började ramla sönder på hans sida (nu har den ju inte gjort det än). Vi sa då att vi kan riva muren och sätta upp ett plank istället, för det är ju mycket billigare och kan också vara snyggt. Vi ansökte om rivningslov för muren och fick det beviljat. Då överklagade grannen det beslutet, drog in länsstyrelsen och ville få muren K-märkt plötsligen. Länsstyrelsen avslog hans begäran och skrev tydligt att muren var vår, det fanns ingen anledning att kulturmärka den här muren och vi fick fritt riva den om vi ville. Eftersom grannen är så arg och otrevlig har vi inte vågat göra någonting. Nu i vår vill vi gärna renovera muren och putsa den, men vi inser att vi inte kommer att kunna sköta den på baksidan med tanke på grannen och vi är inte ens säkra på att vi kommer att få tillträde till hans trädgård för att ta hand om muren på andra sidan.
Vi funderar nu på om vi skall bara renovera muren på vår sida (putsa och måla) (men det kanske inte håller så bra - fukt kommer att vandra in och förstöra den nyputsade ytan). Skulle vi kunna rättsligt sätta en vit plåtfasad ner på den dåliga sidan (mot grannen) som vi bara fäster i överdelen (om vi hänger lite över muren), för att skydda baksidan mot fukt. Hur skall vi göra och vad har vi för rättigheter mot en argsint granne?:x
 
Redigerat:
Har varit en del sådana här trådar vad jag kan minnas men då har det varit tal om en häck eller liknande, men det torde vara samma problematik. Sök lite på forumet så hittar du säkert om olika häckar/murar där du säkert kan få bägge historierna. Det vill säga både utifrån er synvinkel och utifrån grannens synvinkel.

Sökte bara lite snabbt och tog något axplock av det som fanns. Det är bara att söka på "tomtgräns" och sedan kan man alltid lägga till häck, mur, staket eller liknande så lär du hitta mycket matnyttigt.

http://www.byggahus.se/ekonomi/168615-vem_ansvarar_for_muren

http://www.byggahus.se/forum/bygglo...naera-tomtgraens-utan-grannes-medgivande.html
 
Redigerat:
Ja, jisses vilken idiot till granne...
 
Samma problem finns i stadskvarter där gårdshusen byggts ihop avigt så att man har en 4 våningar hög mur utan fönster precis i tomtgränsen. Ytan tillhör narurligtvis fastighetsägaren till den byggnaden. Jag har själv både ägt sådan mur och haft den till granne. En av ytorna var fem våningar hög och tjugo meter bred efter det att en motstående byggnad rivits på grannfastigheten.

Villaägareförbundets jurister borde kunna svara. Jag skulle i första hand skicka rek och begära tillträde för underhåll, dvs putsning.
 
Om grannen är så fientlig så kanske han är det för att han är rädd för att ni ska ta ner muren...folk brukar villja ha det som det har varit utan förrändringar.

Om ni kan försöka med tredje part att prata med grannen om hur denne vill ha det så kanske hela konflikten upphör?

Om det finns en ovilja från grannen eller en oro om kostnader som grannen inte tycker att han klarar så kan en tredje part lösa upp konflikten om ni inte har krav på grannen.
 
Låter i långa stycken som mina grannar åt ena hållet. Det är nog bl.a. det som åsyftas i inlägget ovan angående häck.

Den största skillnaden är dock att hissen s.a.s. inte går ända upp längre när det gäller mina åldrade närboende. Vanliga referensramar bleknar gärna bort när sinnena försvagas och man tror mer och mer att man är kung och att det är alla andra som inte förstår. Är man - som mina grannar - av det lite mer "förnäma" slaget, blir det dessutom snabbt märkliga ytterligheter av beteendet.

I ditt fall skulle jag snygga till muren på er sida, alltså den ni ser och kan komma åt. Och enbart den. Ni har erbjudit er andra lösningar, men tänk på att ni aldrig kan vinna en kamp mot en sådan granne. Om ni - mot förmodan - t ex skulle få tillträde till hans sida av muren, kan ni räkna med att han kommer hitta rara örter där ni trampat och kommer att stämma er för detta. Ok, det var ett exempel, men hoppas ni förstår.

Muren är er, och den som egentligen vill ha kvar muren är ju inte ni utan grannen. Jag är inte den som "ger mig" själv i första taget, men i vårt fall har jag insett att man mår bäst av att dra ett streck och lägga nivån på ett läge som man kan hantera själv. Strunta alltså i grannens sida och låt den förfalla. Ni har erbjudit en lösning, men grannen vill inte. Låt inte grannen bli fokus utan muren. Håller ni er sida snygg lär den klara sig ett par tre år till. Under tiden kommer grannen reta sig på andra sidan och säkerligen påminna er om den. Men ni har lagt fram flera förslag (bl.a. plank) och kommer ju inte åt att åtgärda muren på hans sida utan hans samarbete - påminn honom om detta. Låt honom reta sig på muren. Ni kommer ändå aldrig kunna göra honom till lags, så lägg ribban på en nivå som är behaglig för er ambitionsnivå. Inte anpassad för grannens ensidiga krav. Det är ju dessutom er mur.
 
Sätt upp byggpresenning eller ett nät på hans sida för att skydda så det inte ramlar in något. Det var ju hans främsta argument.
 
Tusen tack för alla svar!
Vi kommer att göra iordning muren på vår sida och sedan skall en tredje part prata med granne (en yrkesman) som skall få be att få titta på den andra sidan. Vi hoppas att det skall gå! Annars får vi helt enkelt renovera vår sida utav muren lite oftare. För allt i världen försöker vi att hålla oss borta från grannen i alla avseenden. Vi brukar tänka att det alltid skall bo en orm i ett paradis och alla våra andra grannar är väldigt trevliga som tur är...typiskt bara att vi skall bo närmast.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.