Hej,

för att spara pengar för många arbetsställningar, tänkte jag hyra bara en ställning som jag kan resa på en sida av huset. När jag är helt färdig med allt arbete där kan jag flytta ställningen till den andra sida och renovera taket där. Nu undrar jag om det finns någon fara för husets tak när man plockar takpannor bara på en sida och låter betongpannorna sitta kvar på den andra sidan av taket.

Det är ett hus med vanligt A tak, lutningen är 30*.

Tack för hjälpen.
 
Redigerat:
Om du avser att anlita en firma för takrenoveringen så får du överhuvudtaget inte bygga en ställning själv.
Det ska göras av ställningsbyggare med utbildning och ett certifikat skall utfärdas.
Det blir då billigare att låta firman bygga ställning på båda sidor med en gång.
Det kostar att låta dom komma en extra gång för flyttning.

Om du avser att göra takarbetet själv så finns det väl inga hinder att göra som du tänkt.
Däremot om du tar hjälp av vänner och bekanta så ska du vara medveten om ditt ansvar som byggherre om någon olycka händer. Då är det inte lämpligt att bygga ställningen själv pga av skadeståndsansvaret.

Att ta ner takpannor på en sida i taget skall normalt inte vara något problem. Är du osäker på din takstols hållfasthet så bör du nog ta råd från en byggnadsingenjör och i sådant fall kan det ju också vara aktuellt att förstärka takstolen- takpannor är ju som bekant tungt.
 
Redigerat:
Tack för ditt svar. Jag behöver högre ställning på gavelsida också för att kunna byta vindskivor. Får se hur jag löser det.Tack i alla fall.
 
Det jag har hört kan ställa till problem i vissa fall är när man lägger över alla pannorna från en sida av taket, och mellanlagrar dem på den andra sidan.

Vet ett garage som rasade ihop då, men där var fler fel i konstruktionen (de hade rivit den bakre gavelväggen på garaget samtidigt). Det vek ihop sig som ett korthus vid lite vind med alla pannorna på ena sidan.
 
Mikael_L
Takpannorna väger ca 50 kg/m[SUP]2[/SUP] och i t.ex. snözon 2 är taket dimensionerat för en snölast på 200 kg/m[SUP]2[/SUP] .

Så att ta väck alla pannor på ena sidan är inte värre än att det har varit rejält snödrev och det är mycket mer snö på ena sidan.

Att lägga ena sidans pannor på andra sidan betyder iofs en sjuhelsikes snödrev, som knappt finns på kartan, men jag tvivlar ändå på att det kan knäcka några takstoler.
 
  • Gilla
Joak och 1 till
  • Laddar…
hempularen skrev:
Det jag har hört kan ställa till problem i vissa fall är när man lägger över alla pannorna från en sida av taket, och mellanlagrar dem på den andra sidan.

Vet ett garage som rasade ihop då, men där var fler fel i konstruktionen (de hade rivit den bakre gavelväggen på garaget samtidigt). Det vek ihop sig som ett korthus vid lite vind med alla pannorna på ena sidan.
Jag tolkar inte TS inlägg som om han tänkt mellanlagra ena sidans takpannor på andra sidan, utan han hade tänkt sig att plocka ner pannor och renovera underlaget, först på ena sidan och sedan på andra sidan. Rätta mig om jag fattat fel. ;)

Om TS tänkt sig att mellanlagra ena sidans pannor på andra sidan blir ju tyngden dubbelt så stor mot normalt på lagringssidan. I så fall blir tyngden snedfördelad och det "kan" innebära problem för takstolen.

Jag vet att byggmästaren var orolig för råspont och takpapp, när jag byggde mitt hus.
Det kunde finnas en möjlighet att vinden skulle kunna ta det, om det blev riktigt stark vind, innan takpannorna fanns på plats. Dom hade en viss stabiliserande funktion på taket genom sin tyngd, enligt honom.
Kanske något att tänka på, för dom som plockar ner sina pannor och låter taket stå utan pannor en längre tid.
 
Redigerat:
Jag har faktiskt tänkt som roland53 skriver plocka ner takpannor på en sida i taget. På gaveln ska jag byta vindskivor.
 
Jag tolkade inte heller att de skulle lagras på andra sidan. Men det är inte helt ovanligt att det görs, man sparar ju en hel del arbete. Men det kan i vissa fall vara lite riskabelt att göra så.

Fallet med garaget var ju lite extremt. Till att börja med så är ett garage redan i sig sjäv en svag konstruktion, iom att det "saknas" vägg på infartsidan. Stabiliteten baseras till stor del på den bakre gavelväggen. Och i det här fallet så hade ägaren rivit den väggen för att förlänga med en förrådsdel.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.