Har nyss fått fjärrvärme inkopplat & man fick behålla gamla pannan, som jag tänkte man kunde stödelda i så länge den är hel, trodde rörmockar'n skulle göra avstängnings-kranar till pannan men tydligen inte så nu går fjärrvärmen "genom" pannan är detta helt galet eller det en liten värmeförlust? (norrahammar 100liter) gammalt 2-plans hus...
 
Ja givetvis blir det en värmeförlust för dig eller om man ser det som fjärrvärmeägare så får jag ju sälja mer kwh till dig.
Tycker det verkar helt fel enl.mig utan pannan ska då bortkopplas från systemet helt eller via avstängningskranar som du skriver men fjärrvärmeägarna vill inte att du ska kunna använda ngn annan värme till ditt hus nu när de lagt ut så mkt pengar på att dra fram det till ditt hus.
Återbetalningen är nog så lång för dem ändå.
 
så helt dumt är det kanske inte. Nu när du inte värmer din källare med pannan så kan du använda spilvärme från din gamla panna uppvärmd av fjärrvärme för att hålla lagom temp i källaren - typ en stor radiator. Men om du inte behöver den uppvärmningen så är det dumt att ha det så.
gaia
 
pratade med rörmokar'n på jobbet han hade samma åsikt som du (gaia)men visste ju inte hur stor förlusten kunde vara, men det var ju (naturligtvis) viktigt att se till att det var tätt i "draget" så skorsten inte drog kalluft genom pannan... (trodde fler skulle komma med åsikter i detta forum?vvs experter Västerb./Norrb. etc)
 
zappafan skrev:
viktigt att se till att det var tätt i "draget" så skorsten inte drog kalluft genom pannan...
javist! det är det viktigaste :).
Att sätta en "hatt" på skorstenen är också viktigt så det inte regnar in, fryser till och skadar en skorsten som numer aldrig torkas av varma röken från pannan.
Mycket blir ju annorlunda när fjärrvärmen ersätter en panna. När en värmepanna försvinner från källaren kan det resultera i en lägre temperatur därför att det kanske finns för få, för små element i källaren. Dom räckte innan men inte nu. Pannan drog ju mycket luft och skapade bra ventilation i pannrummet men utan panna blir källarluften kallare, fuktigare och luktar unket. Golven i våningen ovanpå kan kännas kallare än förr när källaren blir kall.
Oftast rekommenderar man att komplettera med några extra radiatorer och ibland behövs en avfuktare om man har en tvättrum och vill att tvätten torkar snabbt och inte luktar källare. No ja, jag vet ju inte om du får såna bekymmer men blir det så så kan man alltid lösa det i efterhand.
gaia
 
zappafan skrev:
Har nyss fått fjärrvärme inkopplat & man fick behålla gamla pannan, som jag tänkte man kunde stödelda i så länge den är hel, trodde rörmockar'n skulle göra avstängnings-kranar till pannan men tydligen inte så nu går fjärrvärmen "genom" pannan är detta helt galet eller det en liten värmeförlust? (norrahammar 100liter) gammalt 2-plans hus...
Det finns normalt en avstängare direkt på cirulationspimpen om den inte är antik. Jag har kvar pannan efter det att fjärrvärme blev inkopplat. Rörmockaren visade mig vilka 2 ventiler som skall stängas på värmeväxlaren när man kör med gamla vedpannan. En för värmen och en för varmvattnet.

Samtidigt visade han mig vilka ventiler som skall stängas på vedpannan när den inte används. Dels inkommande vatten till varmvattenberedaren och cirkulerande vattnet som stängs med en mejsel direkt vid pumpen.

Han satte också in ett element som skall hålla pannrummet varmt när pannan och acumulatortanken är kall.

Naturligtvis har man igång rätt cirkulationspump beroende vilken värmekälla som används.

Funkar perfekt, har man ett lass ved så är det bara att stänga av fjärrvärmen och elda.
 
Redigerat:
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.