Hittade den här annonsen idag. Men visst ser det konstigt ut - är inte hela kaminen felmonterad? Är inte vitsen med en etagekamin att röken går i sicksack upp längs rökgångarna, som går ömsom på höger, ömsom på vänster sida? Hela toppdelen bode väl sitta tvärtom? Eller är det något jag inte begriper?

Kan någon kunnig reda ut detta tack!

http://www.byggigen.se/search/Show.aspx?ID=20849018

 
Jag tycker inte den ser felmonterad ut ;-) men konstig var den allt :D

Jag antar att det är en horisontell skiljevägg i mittenvåningen som gör att röken först går framåt på undersidan för att sedan vända längst fram och gå bakåt på översidan. Om man tänker sig att man placerar denna kamin vinkelrät ut från väggen så skulle det ha blivit väldigt konstigt om det skulle ha varit som du föreslog, nu är det ju liksom öppet och man kan t.ex. ställa värmetåliga föremål på de olika "hyllorna" (t.ex. gammaldags strykjärn).
 
Jag gissar på samma fineser som Ylven :).
Kan tänka mej att sotningen av dom vågrätta rökgångar är något komplicerat :-/. Tänker du köpa den så kolla om det finns intakta sotluckor (som är inte igensvetsade i renoveringsfeber) och att det finns fungerande spjäl som skiftar mellan den krokiga rökgången och den helraka som ska leda röken direkt till skorstenen ( viktig och behövs vid upptändning).
Kolla kronans utförmning - den säger mest om hur den ska platseras mot vägg, inget ovanligt att den är tänkt att stå platt mot vägg för att inte ta för mycket plats och eldas från sidan.
gaia
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.