Alltså, det här är inte gnäll - jag har snällt betalt fakturan utan att ifrågasätta den - men måste ändå vädra detta.
Beställde betong till garagegolvet.
Leverantören tog betalt för transporten, en 1.200 spänn, och för den tid bilen stod still hos mig, 700 spänn. Fair.
Men, dessutom kostade det 1.500 kronor för att han använde rännan på bilen!
Som sagt, jag har betalat fakturan och gnäller inte. Men tänk steget längre.

Du åker taxi, när du ska betala tillkommer en avgift för att värmen varit påslagen i bilen. Eller ac:n. Hur känns det?

Vad är nästa steg för betongbilen? Användning av blinkers i korsning, 50 kr. Urstigning för chaufför, 100 kr.

I min värld borde bilens "finesser" ingå i bilens grundkostnad. Räcker inte intäkten får man i så fall höja grundpriset. Rännan användes ju under den tid jag redan betalt för bilen, när den stod här, och den spolades ren under samma tid.
Det roliga är att en halvtimmes användning av hydraulrännan kostade mer än sex mils transport med lika många tommil hem.

Jag vet att många kommer hoppa på mig för det här, det finns ju ett gäng här på forumet som vill att varje hammarslag ska specificeras och debiteras för att täcka slitaget på hammaren.
 
Vad tycker du vore rimligt, att alla även dom som inte använder rännan betalar ett högre pris när bilen står hos kund. Rännan är inte något som biltillverkaren bara skickar med som tillbehör helt gratis. Det är även så att den skall servas rengöras och även radiostyrningen har sitt pris, så varför skulle inte det kost för dem som använder den.
 
cecar33 skrev:
Vad tycker du vore rimligt, att alla även dom som inte använder rännan betalar ett högre pris när bilen står hos kund. Rännan är inte något som biltillverkaren bara skickar med som tillbehör helt gratis. Det är även så att den skall servas rengöras och även radiostyrningen har sitt pris, så varför skulle inte det kost för dem som använder den.
Självklart är det så, men att rännan är dyrare än 12 mils transport?
I transporten ingår ganska höga driftkostnader, en tung tridembil drar ju en skvätt diesel, sliter rejält med däck, har även den servicebehov (som rännan) och här ingår ju även chaufförens lön.

Det här med att man inte ska betala för grejer som inte används, jag är med på tankesättet, men det är ju många gånger du betalar enligt den modellen.
Säg att det kommer en röris till dig, med en hyggligt utrustad rörbuss. Just den här gången behövde han bara en rörtång. Ändå betalar du för servicebilen som innehåller så mycket mer.
Eller återigen taxin. Föraren kanske hittade till din adress utan GPS, ändå ingår GPS:en i kostnaden för taxiresan. Och bilens baksäte, även om du åker själv.
 
Redigerat:
Men det är bara fånigt med haltande jämförelser Taxin kostar lika mycket om den kör tom X antlal mil för att hämta dig, och varför skall du betala för ett tomt baksäte när du åker ensam. Det är väl endast en fråga om att försöka fördela kostnader på ett rimligt sätt både för kund och utförare. Dessa frågor att reta sig på uppstår enbart för att man frågar efter dom ingående delarna i prisuppgifterna. När du beställde din betong fick du väl ett totalpris som du godkände eftersom du senare fick en specad faktura, och det är då tjafset börjar när den oinvigde börjar filosofera kring kostnader som man inte riktigt förstår, men i slutändan så måste pengarna in oavsett vad man tycker. För inte ifrågasätter vi prissättningen på mjölken vad kostar förpackningen och varför var det bakgavellyft på lastbilen när dom lossade genom sidodörren osv.osv.
 
Låter som att denna ränna anses ingå i allmänbildningen. Men med TS är vi minst två som skulle uppskatta en förklaring från den invigde vad denna ränna är för något och varför den kostar 1500 att använda.
 
Det hela handlar väl om att ha en prissättning som en konsument kan begripa. Jag vet inte men jag antar att aningen så använder man rännan för att hälla ut betongen eller så får man pumpa den. Det senare torde vara dyrare än rännan.
På det sättet är det ju fair, ska man pumpa betongen vill man ju inte betala 1500 spänn för rännan som man inte använder.
 
Bo.Siltberg skrev:
Låter som att denna ränna anses ingå i allmänbildningen. Men med TS är vi minst två som skulle uppskatta en förklaring från den invigde vad denna ränna är för något och varför den kostar 1500 att använda.
Det är helt enkelt en plåtränna som finns på de flesta betongbilar. Betongen pumpas ut i rännan som leder det till gjutformen. Nu är det lite mer avancerat än "bara" en plåtränna. Den styrs av hudraulik så att man får betongen på rätt plats. Den är teleskopisk så att den når typ 6 eller 10m. De har i vissa fall en inbyggd vibrator som får betongen att rinna även med väldigt låg lutning.
 
Kan man få ur betongen utan att använda rännan?
 
Det kräver ju lite mer engagemang från föraren om det ska köras ränna än om han står och tömmer rätt i en pump.

Men som alltid är det ju tråkigt när det är svårt att få prisbilden klar för sig innan man får fakturan.
 
nino skrev:
Kan man få ur betongen utan att använda rännan?
Ja.
 
Norrhyttan skrev:
Ja.
I så fall tycker jag det är fair att det kostar extra!
 
peternicklas
När jag har beställt betong så kommer aut. frågan om hur långt bort som betongen ska levereras från fordonet. Är det längre än 9 m. så är det en betongpump som gäller, kostar 2000:- extra annars kostar det inget. Klart de ska informera om detta vid beställningen.
 
  • Gilla
Bo.Siltberg
  • Laddar…
vectrex skrev:
I så fall tycker jag det är fair att det kostar extra!
Jag har kört lastbil ganska många år. När jag körde kranbil var det samma debitering oavsett om kranen användes eller inte.
När jag körde bärgningsbil var det samma debitering oavsett om man kunde köra upp bilen för egen maskin eller om man fick vinscha eller lyfta.
 
peternicklas skrev:
När jag har beställt betong så kommer aut. frågan om hur långt bort som betongen ska levereras från fordonet. Är det längre än 9 m. så är det en betongpump som gäller, kostar 2000:- extra annars kostar det inget. Klart de ska informera om detta vid beställningen.
Här användes bilens egen ränna, alltså nio meter. Ingen pump.
 
blackadder skrev:
Det kräver ju lite mer engagemang från föraren om det ska köras ränna än om han står och tömmer rätt i en pump.
Jag har svårt att tro att föraren har ränntillägg på lönen.
Det är förstås en ren gissning, men jag förmodar att hans timlön är den samma oavsett om han kör bil, lastar, lossar med ränna, tvättar bilen eller helt enkelt slår dank.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.