Hej,
Har haft storslagna planer på att fixa konstbevattning till min gräsmatta, men är rädd att det inte går att genomföra.
Gräsmattan är som en triangel 18*10 delat på två kan man väl säga (se bild)
Tanken var att anlägga en mindre putting-green i mitten på ca 5*3 meter.
Började plugga på och inser direkt att det verkar bli problem med vattenflöde och tryck.
Utan någon ventil (t kopplingen på bilden) kopplad till utkastaren får jag ut 10 liter på 35 sek.
Mäter jag sedan trycket så är det 4,2-4,3 bar.
Reglerar jag trycket till 3 bar så får jag ut 10 liter på 60 sek...
Gardenas bevattningsplanerare vill inte ens ge förslag på system om det tar längre tid än 30 sek att fylla 10 liter.
Förslag på vad man kan göra?
Mvh Niclas Översiktsbild av en trädgård med triangeln formad gräsmatta och planerad putting-green.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Manometer visar 4.2-4.3 bar tryck ansluten till en blå vattenslang mot vit vägg.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Utvändig vattenutkastare med kopplad timer och tryckmätare på en vit vägg.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Vad har du för rör på andra sidan väggen till din utkastare? För högre flöde kanske du kan dimensionera upp där?

Annars tror jag (tror!) att det går utmärkt eftersom du ändå har bra tryck. Du får vattna under längre tid bara och kanske sektionera upp annorlunda. Du har ju liksom ingen fotbollsplan att täcka.
 
Kollade på ledningen till utkastaren, kopparledning 12mm utvändigt och ingen möjlighet att uppgradera...

Testade även att koppla in trädgårdssprinklers. Med en sprinkler inkopplad blev det ganska ok spridning och 2.8 bar kvar till den andra.
Med bägge inkopplade blev det för litet tryck för att de skulle fungera tillfredsställande.

Så alternativen som jag kan se det är att nöja sig med en sprinkler som tar ca 50% av gräsmattan eller 2-3 sprinklers med ventilstyrningar (väsentligt dyrare).
Tanken är nu Gardenas rektangulära OS 140

Tänker jag rätt eller har jag missat något.
 
10 liter/minut och ca 100m2 gräsmatta är svårt att göra något vettigt med utan att dela upp i flera sektioner. Dessutom så brukar utkastare låta en del när man plockar ut mycket vatten ur dem vilket kan vara störande då man ofta vattnar på natten.

Bara som räkneexempel kan man ta t ex Hunter MP Rotator. Dom har i sammanhanget låg vattenförbrukning och kastar upp till 9 meter. Om du vill täcka ett område på 9x9 meter behöver du 4 90-graders som totalt då kommer att konsumera 13,8 liter/minut. Du borde dock kunna täcka dina 100m2 med två zoner (om jag inte räknat fel).

Jag hade lite samma problem som dig (dock fick jag kanske ut ca 17 liter/min från min utkastare vid 3 bars strypning) men istället för att dela upp i femtioelva zoner så bet jag i det sura och drog ut en ordentlig ledning för bevattningssystemet genom att göra ett avstick direkt efter vattenmätaren med 25mm kopparrör samt att installera en större backventil. Med den lösningen så kom jag upp i ca 100 liter/minut i fritt flöde från kommunalt vatten med ca 4 bars statiskt tryck. I praktiken använder jag som mest ca 45 liter/min till några zoner som täcker ca 200m2 gräsmatta per zon bestyckade med 4-5 större sprinklers vardera (Rainbird 5004).
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.