I morse vaknade vi av ett missljud hemma. En ton som lät oavbrutet. Efter mycket letande visade det sig vara elementen som sjöng. Så fort jag vred upp termostaten på ett element så slutade det sjunga i hela systemet. Testade samma sak med två element på nedervåningen och ett element på övervåningen.

Kluckande ljud har jag läst att det skulle kunna vara luftningsproblem. Är så fallet även nu, med en konstant ton från värmesystemet?

Lite nyfiken på hur sånt här bara kan uppstå helt plötsligt en dag.
 
Kom på att jag borde kanske kolla trycket också. Mätare stod på 0 bar?! Jag fyllde på vatten till 1 bar, sedan försvann ljuden. Så problemet löstes tydligen av det.

Men samtidigt blev jag lite fundersam över hur trycket kunde gå ner till 0 bar. Ett väldigt högt tryck kan jag förstå att det minskar pga säkerhetsventiler osv. Men hur går trycket ner från t.ex. 0.3 bar till 0 bar utan att det är en läcka någonstans? Eller är det normalt?
 
Hej Det är inte så konstigt med tanke på att utomhustemperaturen ändras och blir det varmare ute så minskar trycket ute i ditt system.Kör på 1.0 och se om trycket ligger stabilt om trycket sjunker så kan vi gå vidare med att kolla ditt expasionskärl men jag tror att du hade för lite vatten i systemet och när du fyllde på så vart det ok.
 
Ok. Tack för svaret. Ska hålla trycket under uppsikt ett tag.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.