Hej,

Har en Gustavsbergstoalett som krånglar lite i att den fr.o.m. för en stund sen började spola vatten konstant. Öppnade den och armen, som jag så snyggt tejpat fast på bilden så den inte spolar, är helt slapp och bara faller ner. Det finns kanske en enkel lösning på det här men eftersom jag inte vet ett skit:)D) om toaletter tänkte jag höra här först.

Så tips, vägledning och lösningar mottages gärna.

MVH

Klas WP_20150620_21_56_14_Pro.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
WP_20150620_21_56_27_Pro.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Redigerat:
Om du släpper tejpen och låter armen vara, rinner det i toaletten då? Armen skall ju vanligtvis lyftas upp av flottören (en luftfylld plastkula typ) men om vattnet rinner ur hela tiden blir den inte lyft. Pröva att spola isåfall och kolla så att gummiproppen i botten verkligen hamnar rätt och att inget skit sitter ivägen.
 
Y
Jag gissar på att du har en Gustavsberg Nordic 23xx (tillverkad 2002-?)

Och att den läcker ut vatten även när armen är upptejpad.

Då tar du tag om det stora vita i mitten och vrider lite tills hakar släpper.
Lyfter upp. Ser en gummiring längst ner på röret du har i handen. Byter denna.
Gissar på: Ventilhuspackning RSK: 788 69 81
Pris: under 100kr.
Sen sätter du ner och vrider fast den igen.
Detta är lätt.
Gustavsberg-T2-T1-Ventilhuspackning-384887.jpg

Ifall det inte rinner ut när armen är högst upp utan att det snarare är att den aldrig slutar fylla på vatten i tid så att tanken blir så full att det rinner över i spillröret. Då är det lite sämre odds. Iaf dom gångerna jag har försökt byta membran i påfyllaren.
Då kan du iofs testa höja upp det vita spillröret uppe till vänster på bilden.
Men kanske dumt att fuska på det sättet.

För byta membran i påfyllaren:
Man stänger av vattnet, vrider lite på gröna locket så ska den släppa.
Du ser en lakritspeng med hål i som en nål går igenom. Denna byter du då ut. Tänk på vilket håll som är upp och ned.
Pris: runt 50kr
Fluidmaster3-80x80.jpg
Här vågar jag inte säga reservdelsnummer då det finns flera snarlika saker. Ta ned din till butik.


Gustavsbergs reservdelsblad där du kan kännaigen din toalett. Tyvärr illustrerar dom deras senaste påfyllare till alla: http://www.gustavsberg.com/fileadmin/uploads/Brochures/Swedish/Reservdelsaffisch_2012.pdf
 
Redigerat:
  • Gilla
fremax och 1 till
  • Laddar…
Tack för svaren!

Jo om ja tar bort tejpen faller armen, det är liksom inget motstånd alls, och den spolar vatten. Hålls armen upprätt så verkar det inte komma något vatten alls och toaletten blir knäpptyst.

Nu kan jag ju verkligen ingenting om toaletter, men det kanske är något annat som sitter fel eller så då? Jag kollade också på det där membranet utifrån Gustavsbergs instruktionsfilmer men vet inte om mitt problemstämde ihop riktigt med den filmen.

MVH

Klas

Tillägg: Vattnet kommer aldrig upp till spillröret heller utan rinner ut någon annan(?) väg långt innan dess. Kanske måste sätta mig in mer i en toaletts konstruktion för att det ska bli logiskt det här.
 
Redigerat:
Prova att "spola" några gånger, det kan vara som så att spolmekanismen har hängt sig, om det inte hjälper så är det Yrrols första förslag (tom första bilden) som borde hjälpa.
 
Två problem som är lite omvända. Den vita i mitten så att säga, den kan jag knappt få att haka på igen. Svårt som fan att se konstruktionen så vet inte riktigt vad den ska haka i heller, men det verkar inte gjort någon skillnad att spola lite manuellt så att säga.

Den gröna sitter som berget och det är sjukt dåligt med plats för handen och den får jag inte loss alls. Av alla instruktionsfilmer man ser sitter de ju jättelöst men min sitter verkligen fast. Kanske däri problemet ligger?

Edit: Kan ju tillägga att det itne rinner ner i toaletten som det borde göraom packningen är dålig utan den fyller snarast upp sig själv då istället och lär väl rinna genom breddavloppet om jag låter det. När vattnet är avstängt väser den liksom som att luft går igenom då armen bara hänger eller vad man ska säga.

MVH

Klas
 
Redigerat:
Y
Så, det är stilla i toaletten medans den fyller upp tanken?
Den fyller upp. Stannar. Men den fortsätter väsa lite?

Den står och fortsätter fylla på lite vatten i smyg, och efter ett tag så rinner det över i spillröret (breddavloppet)...

Då är det det byte av membran... Vilket jag sällan lyckas med, så jag brukar byta hela mot riktig påfyllare... Det betyder inte att du kanske lyckas. Värt ett försök.
Det är svårt att öppna det gröna locket om man inte vet hur, men väldigt lätt om man vet, tror att man ska vrida några millimeter motsols så ska den släppa. Kanske trycka neråt samtidigt.

Påfyllaren nämns i denna filmen vid 0:55
http://www.gustavsberg.com/se/konsu...filmer/toaletten-rinner-felsokning-st-dt.html


Och jag vill tro att det är denna packningen men jag tycker du ska ta med din till en vvsbutik imorgon så du garanterat får rätt. Det är mest att du får se vilken prisklass det rör sig om.
https://www.vvsobadrum.se/reservdel...r/gustavsberg-fluidmaster-f-10-membran-tubman


Förresten, du ger lite luddiga beskrivningar om påfyllar armen.
Det ihop med att den svarta bollen som är länkad med armen är så långt ner på pinnen.
Så skulle jag vilja att du sticker ner din hand, och känner om metallclipset som binder samman metallpinnen och svarta bollen, verkligen sitter fast... Har aldrig varit med om att dom har släppt taget men bara för att vara säker. Så svarta bollen verkligen trycker upp din arm i takt med att vattnet fyller upp tanken.
Ifall du någon gång tycker att toaletten borde spola mer, då är det den svarta bollen som ska höjas upp. Då blir det mer vatten i tanken. spillröret kan behöva höjas upp också.



Ifall du vill vara duktig och byta bottenpackningen också så nämns det vid 2:08 i denna filmen, ni har inte exakt samma modell på vita kalaset men ungefär samma princip.
Formen på tanköppningen matchar som den i filmen "Twico"..
http://www.gustavsberg.com/se/konsu...r/toaletten-rinner-felsokning-twico-kega.html
 
Redigerat:
Tack för eminenta förklaringar!

Efter att ha tagit loss allt och egentligen bara mekat lite med båda delarna så förefaller den fungera igen. Det enda som jag retade mig på nu är att ovandelen där spolknappen sitter aldrig blir riktigt fast,alltså den går alltid att rucka lite i sidled osv men funktionen finns ju där.

Stort tack!
 
Y
Som du märker i deras filmer, så finns det flera olika varrianter av det vita paketet i mitten.

Till exempel den sprängskissen jag visade i ett inlägg, minns lite dåligt men antingen så höjer man upp den lite ovanför lockets nivå. och när man sätter locket på plats så trycker man ner det vita paketet för bli "perfekt". och drar åt spolknapparna för låsa dom samman. Eller så får man dra upp den dit man tror, sen lägga locket och se om det blev rätt höjd, efterjustera.

Tror jag skruvade på din modell härmodagen, Rund kromad knapp, kanske med en svart miniknapp i sig.
Man får utmana ödet och våga skruva runt knappen många varv. Alla lock går att flytta på om någon verkligen vill det, men testa du att skruva något varv till.
 
Mitt mek fungerade ett år i alla fall men nu är det likadant utan någon förbättring. Skruvar jag loss och sätter tillbaka den "vita" så funkar det någon spolning men sen rinner den igen. Hur vet man om packningen som nämns tidigare är dålig? Är ju någon transparent silikonliknande packning och den ser ju okej ut, men vet inte hur en sådan ser ut när den är sliten om det nu är packningens fel.

Är väl egentligen det enda jag kan tänka mig att jag klarar va att fixa själv med i princip.

Edit: För att förtydliga så fylls toaletten inte upp utan vattnet rinner ut och ner i toaletten hela tiden och den fylls inte. Verkar läcka vid det som benämnts det vita paketet i tråden helt enkelt.
 
Redigerat:
Y
Ifall det rinner ut i holken direkt så hade jag tagit ett redigt tag om det stora vita plast-paketet i mitten, vridit ett kvarts varv moturs. Lyft upp och bytt gummiringen längst ner på paketet. Ventilhuspackning RSK: 788 69 81.
Samt tittat så saker sett rätt ut nere i cisternen samt i övrigt, känn på delarna i botten så dom sitter fast - att muttern under cisternen inte lossnat något. Sedan kanske tagit lite armaturfett eller flytande tvål där cistern och vita-plastpaketet möts och skruvas ihop och monterat.

Tillslut hade jag övervägt att byta hela plastpaketet som kostar 480kr på nätet. Tråkiga är att man får lossa vattenröret sedan hela cisternen då muttern är på undersidan.
https://www.vvsochbad.se/Koek-Reser...ustavsberg-T2-Komplett-Ventil-Duo-337564.html

Och vill man att toaletten ska fungera många år till så kan man passapå att byta påfyllaren också mot en fluidmaster för 430kr.
http://www.rinkabyror.se/artikel/fluidmaster-ventil/

Du är du uppe i 910kr vilket i teorin bör ge resultat men ingen garanti.
Kontra att köpa ny gustavsberg-toalett för 1995kr.
 
Redigerat:
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.