Det är dags att sälja huset vi bor i
Jag ska då ta ur vedpannan jag har och montera den i nästa hus.
Den kommer inte installeras direkt utan den kommer stå över vintern åtminstone.
Kommer stå i ett kallagarage och jag undrar vad man ska göra för att den ska klara sig så bra som möjligt.
Tänkte slå i en skvätt glykol, då det troligtvis finns lite vatten kvar nånstans även när man tappat ur den helt.
Nåt mer man bör göra?

Pannan är en Fröling S4
 
Personligen skulle jag ställt den där den ska förvaras , och sen fyllt hela pannan med glykolblandning. Storrengöring av vedutrymme och rökgasstråk är nog en bra ide' också.
 
Precis, toppfylla skulle jag också gjort. Sedan om man använder vattnet som var i systemet när man tappade ur (det dög ju att ha i pannan då) eller om man fyller nytt med någon tillsats är väl valfritt.
På stora pannor konserverar man ju toppfyllda med syrefritt vatten och justerade till 9.5 - 10 i pH, vanligtvis med vanlig lut. Om det är överkurs på en vanlig panna ska jag låta vara osagt.
 
Att ställa den där den ska stå går inte, pannrummet existerar inte än...
Att toppfylla den är väl kanske det bästa, men den rymmer ju 170 liter vatten har jag för mig.
Att blanda 50/50 med glykol blir då att kosta en slant...
Men man kanske kunde slå i en 25L dunk och sedan fylla upp med vatten.
Är det 15% glykol kommer fryser det inte till solid is iallfall.
Det kommer ju inte bli 25 grader kallt i garaget heller.

Dock så behöver man nån slags expansion om man ska toppfylla.
Man kan ju låta övre röret från pannan peka uppåt och svetsa en liten balja hogst upp, precis som ett öppet expansionskärl...
 
Jag skulle nog lyft in nån fuktabsorbator i pannan då det antagligen kan kondensera på pannväggar och tuber.
 
  • Gilla
Drömhus2012
  • Laddar…
Förrutom rengöring skulle jag tappa av så mycket det går, borde inte vara så jätte mycket kvar. sedan blåsa med tryckluft kanske koppla på nåt bromsrör på tryckluften för att komma åt vråer i pannan om det finns sådana. Därefter om det behövs blåsa varmluft genom till det blir tort. Glykol är bara nödvändig om det är rör som riskerar frysa sönder där det inte går att få bort vattnet. Glykol är dyrt och kladdigt. Själv skulle jag lämna pannluckan öppen ordenligt borde inte bli mycke kondens där såvida det inte är ett fuktigt kallgarage.
 
Hmm. Olika bud nu...
Vet inte vad som är bäst.
Den kommer stå i ett isolerat men ouppvärmt garage.
Tycker inte det borde bli så fuktigt där...
Glykol förhindrar väl inta bara frysning, det förhindrar väl rostangrepp också...

Men om man tömmer pannan och får den torr så borde det inte kunna rosta just nånting...
 
torr panna är lättare att installera och billigare att köra värmepistol genom den nån timme än några l glykol .. Pannan kommer att rosta i kall garage. dock endast ytrost.. Det är inte svårare än att finns det fuktutfällning på pannan eller om rH% bli för högt så kommer oskyddade ytor att rosta. Det går att förhindra med rostskyddsolja. men kladd det också.
Jag har förrut varit med och vinterkonserverat högtrycksoljebrännare på en polarstation. Vi körde tryckluft genom systemet sen fyllde på med glykol, sen blåste ut glykolen så mycket det gick. Men var inte att skydda mot rost var att skydda mot frysa sönder. Glykol kladdar inge kul att hålla på med.
 
Det blev så att jag fixade ett ställe där den får stå i rumstemperatur.
Far äger ett snickeri och hade lite plats över, är ju torrt och fint där också, luftfuktigheten kontrolleras och hålls på en låg nivå.
Så det blir att ta ur den och rengöra, sen får den stå tom över vintern.
Då borde man kunna sova lugnt...
 
Haha, då är det bara hänga ett lakan över den så den inte blir dammig!
 
Nu har Frölingen gått i dvala över vintern på snickeriet.
En liten Vedex 3000 står nu istället i pannrummet...
Vad ska man säga, vilken jäkla leksak till panna.

Nej, som man läst tidigare här på forumet av dom som köpt riktiga pannor.
Ska man elda med ved ska man göra det i en österrikare...
Nuff said!
 
  • Gilla
Jannez69
  • Laddar…
Grymt, det är ju som att springa bakom bussen till jobbet och ha en Bentley i garaget...
 
Haha! Ja nåt åt det hållet...
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.