Finns för många oseriösa aktörer som behöver rensas ut, så ur den synpunkten är det bra.
 
O
M mattoys skrev:
Finns för många oseriösa aktörer som behöver rensas ut, så ur den synpunkten är det bra.
Då gäller det ju också att de är de oseriösa aktörerna som faktiskt försvinner. Risken är ju dock att de seriösa aktörerna "är för dyra" och sen går de i konkurs och byter bransch, sen står vi där med enbart oseriösa aktörer.
 
  • Gilla
Bådablir9 och 2 till
  • Laddar…
M mattoys skrev:
Finns för många oseriösa aktörer som behöver rensas ut, så ur den synpunkten är det bra.
Det här med "osynliga handen" som rättar till marknaden var det länge sedan jag trodde på.

Riksbanken har ju manipulerat räntemarknaden och fortsätter manipulera räntemarknaden. En väldigt synlig hand.

Det finns inget som säger att oseriösa aktörer skulle drabbas mer än seriösa. Snarare tvärt om. De som satt i system att konka med målvaktsbolag har ju lättare starta nytt än de mer seriösa aktörer som har tillgångar i bolaget.
 
  • Gilla
Pörtet och 1 till
  • Laddar…
O
J Jaggatagga skrev:
Det här med "osynliga handen" som rättar till marknaden var det länge sedan jag trodde på.

Riksbanken har ju manipulerat räntemarknaden och fortsätter manipulera räntemarknaden.

Det finns inget som säger att oseriösa aktörer skulle drabbas mer än seriösa. Snarare tvärt om. De som satt i system att konka med målvaktsbolag har ju lättare starta nytt än de mer seriösa aktörer som har tillgångar i bolaget.
Det är ju riksbankens jobb att manipulera räntan. Det är ju till stor del varför vi har en riksbank i dess form vi har.

Sen är det ju självklart mycket roligare att tycka om det när de sänker räntorna samtidigt som andra sänker ännu mer och vi i princip får deflation. Men nu är vi inte där.
 
  • Gilla
lars_stefan_axelsson
  • Laddar…
Har en bekant inom byggindustrin, husdelstillverkning. Undrar om de inte har gjort sig av med 80% av personalstyrkan nu.
 
Claes Sörmland
O Ossian K Olsson skrev:
Då gäller det ju också att de är de oseriösa aktörerna som faktiskt försvinner. Risken är ju dock att de seriösa aktörerna "är för dyra" och sen går de i konkurs och byter bransch, sen står vi där med enbart oseriösa aktörer.
Problemet är att definitionen på oseriösa och seriösa aktörer är helt arbiträr. Marknadsmekanismen när den får utrymme att fungera pressar pris och skapar en balans mellan kvalitet och pris på marknaden. Över lång tid ger den billigare byggnader för befolkningen och produkter med kvalitet som är i samstämmighet med vad folk är beredda att betala för ett dessa.

Det innebär inte att byggnaderna nödvändigtvis har utmärkt kvalitet eller att byggnadsarbetarna som bygger dem får ett gott medelklassliv. Men låt oss säga så här, vi kan få ett värre utfall än den marknadsmekanismen ger genom politiska centralplaner. Det fungerar liksom aldrig över tid. Och där är vi ju delvis idag med den svenska byggbranschen.
 
  • Gilla
RoAd och 1 till
  • Laddar…
J Jaggatagga skrev:
Det här med "osynliga handen" som rättar till marknaden var det länge sedan jag trodde på.

Riksbanken har ju manipulerat räntemarknaden och fortsätter manipulera räntemarknaden. En väldigt synlig hand.

Det finns inget som säger att oseriösa aktörer skulle drabbas mer än seriösa. Snarare tvärt om. De som satt i system att konka med målvaktsbolag har ju lättare starta nytt än de mer seriösa aktörer som har tillgångar i bolaget.
De som är seriösa och duktiga är i regel uppbokade rätt lång tid framåt.
 
tensiden tensiden skrev:
Har en bekant inom byggindustrin, husdelstillverkning. Undrar om de inte har gjort sig av med 80% av personalstyrkan nu.
mycket troligt hela älsbyhustillverkningen i Kauhajoki blev permitterad på heltid för nån vecka sedan
 
  • Wow
Claes Sörmland och 1 till
  • Laddar…
F
HogeN HogeN skrev:
mycket troligt hela älsbyhustillverkningen i Kauhajoki blev permitterad på heltid för nån vecka sedan
Det har varit känt ett tag att de ska lägga ner hela tillverkningen i Kauhajoki till årsskiftet:

https://www.mynewsdesk.com/se/alvsb...raan-finland-till-fabriken-i-aelvsbyn-3272948

Fabriken kommer dock att "iordningställas" vad det nu innebär vilket ska möjliggöra en uppstart när eller om marknaden vänder.
 
Seriös fråga till er som är insatta i byggbranschen.

Scenario: jag en golvläggare med egen firma. Det är bara jag i bolaget, har firma bil och utrustning men inget kontor. Mitt hem är min företagsadress.

Jag är kontrakterat till Bygg AB för att lägga golv i en nybyggd hyresbostad. Vi säger att det är 400 lägenheter och vi är ett gäng golvläggare som jobbar där. Bygg AB går omkull, konkurs inleds.

Brinner min faktura inne om konkursboet inte har råd att betala mig? Jag sitter jag själv i skiten, kan inte betala för mig, hustrun kallar mig loser och flyttar ut med barnen, tvångsförsäljning av huset, jag tar en hyreslägenhet, mina sista stålar går åt sprit, jag blir av med körkortet, lodis deluxe. Story of my life lixom.

Nä men jag tänker att om du är din egen man kan du bara vara på ett ställe åt gången och då finns det eventuellt inte en backup plan ifall det nuvarande projektet går omkull.
 
Kashew Kashew skrev:
Seriös fråga till er som är insatta i byggbranschen.

Scenario: jag en golvläggare med egen firma. Det är bara jag i bolaget, har firma bil och utrustning men inget kontor. Mitt hem är min företagsadress.

Jag är kontrakterat till Bygg AB för att lägga golv i en nybyggd hyresbostad. Vi säger att det är 400 lägenheter och vi är ett gäng golvläggare som jobbar där. Bygg AB går omkull, konkurs inleds.

Brinner min faktura inne om konkursboet inte har råd att betala mig? Jag sitter jag själv i skiten, kan inte betala för mig, hustrun kallar mig loser och flyttar ut med barnen, tvångsförsäljning av huset, jag tar en hyreslägenhet, mina sista stålar går åt sprit, jag blir av med körkortet, lodis deluxe. Story of my life lixom.

Nä men jag tänker att om du är din egen man kan du bara vara på ett ställe åt gången och då finns det eventuellt inte en backup plan ifall det nuvarande projektet går omkull.
Du ligger som en av de sista fordringsägarna vid konkurs så mest troligt får du ingenting.

Om du istället är anställd i företaget i fråga så gäller lönegarantin.
 
Om Bygg AB börjar slira med betalningarna ska man snarast möjligt avrunda sitt uppdrag på platsen och söka efter annat uppdrag. Hittar man inget annat får man avveckla firman och anmäla sig hos arbetsförmedlingen. Viktigt att det inte går för lång tid utan man fortfarande har en redovisad (års-)inkomst efter firman.
 
  • Gilla
BirgitS och 1 till
  • Laddar…
Viktigt också att inte lagra material och verktyg som tillhör dig på arbetsplatsen. Vid konkurs kan det bli svårt att komma åt. Material kan även hävdas ses som levererat vilket betyder att du inte får betalt.
 
  • Gilla
  • Wow
Dilato och 1 till
  • Laddar…
F fixarmicke skrev:
Det har varit känt ett tag att de ska lägga ner hela tillverkningen i Kauhajoki till årsskiftet:

[länk]

Fabriken kommer dock att "iordningställas" vad det nu innebär vilket ska möjliggöra en uppstart när eller om marknaden vänder.
mjo kunde tänka mig det att dom startar igen när det vänder... just älvsbyhus är dom som har minst bekymmer med sina hus jämnfört med dom andra lokala ^^
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.