Där jag bor är det två bolag som vill gräva ner fiber. Båda säger sig ha kommit i ett läge där de har tillräckligt många intresserade för att sätta igång. De flesta tycks vara överens om att det är osannolikt att båda verkligen kommer att ansluta kunder i området. Är det någon som har erfarenhet av en sådan situation. I värsta fall tänker jag mig att de två företagen lyckas få markupplåtelseavtal med olika markägare så att de blockerar varandra och ingen kan bygga.
 
Vilka bolag är det?
 
Open Infra och IP-only.
 
A Avemo skrev:
Open Infra och IP-only.
Med egen erfarenhet kan man konstatera följande. Oavsett bolag ingen nämd eller glömd så lovar de betydligt mer än de lever upp till. Tecknade avtal för dem är bara en viljeyttring och de vill inte förpliktar sig för nått. Se till att ni gemensamt med många får till ett avtal med tidsfrister och vitesklausuler.
Allt annat är av inget värde.
 
  • Gilla
Peternow
  • Laddar…
A Avemo skrev:
Open Infra och IP-only.
Skulle läsa det finstilta i deras erbjudanden....
 
  • Gilla
Peternow
  • Laddar…
harry73
Kolla om kommunen och de stora markägarna kan tvinga dom att samförlägga sin fiber
 
Vi har en tomtägarförening som äger mark i området. Denna förening kommer att behöva skriva ett markupplåtelseavtal innan det kan grävas. Och vi vill knappast att det skall grävas två gånger. Så ett problem blir att välja vem som skall få markupplåtelseavtalet. Det finns i begreppsvärden att de kan samförlägga sina ledningar. Men vad krävs för detta?
 
Finns det bidrag i bilden? Då borde det ju finnas ekonomi i det hela (eftersom staten står för notan). Då finns det ju per automatik krav på kvalitet och hur det skall byggas också.
 
A ArLo1 skrev:
Finns det bidrag i bilden? Då borde det ju finnas ekonomi i det hela (eftersom staten står för notan). Då finns det ju per automatik krav på kvalitet och hur det skall byggas också.
Om det finns bidrag så är det endast ett bolag som är aktuellt. Har aldrig förekommit att länsstyrelsen för jordbruksverkets räkning beviljat bidrag till två bolag. Samma gäller bidrag som PTS beviljat.
 
  • Gilla
AndersS
  • Laddar…
Open infra har ett samarbete med kommunen och har ett större område som sitt projekt. För två delområden av detta projekt har de beviljats bidrag från PTS. Dock inte just där jag bor. Lite svårt med saklig information men jag tror att de även fått en del pengar från kommunen. IP-only har ett mindre projekt för vilket de beviljats bidrag från PTS i området där jag bor. Båda är ganska bra på att framhäva varför just de är bäst att satsa på och varför de andra nog inte kommer att komma till skott.
 
Får det ena företaget bidrag för ditt område så ser det inte lika bra ut för det andra företaget, kanske något att utgå från om du ska välja nu.
 
  • Gilla
ArLo1
  • Laddar…
A Avemo skrev:
Open infra har ett samarbete med kommunen och har ett större område som sitt projekt. För två delområden av detta projekt har de beviljats bidrag från PTS. Dock inte just där jag bor. Lite svårt med saklig information men jag tror att de även fått en del pengar från kommunen. IP-only har ett mindre projekt för vilket de beviljats bidrag från PTS i området där jag bor. Båda är ganska bra på att framhäva varför just de är bäst att satsa på och varför de andra nog inte kommer att komma till skott.
PTS pengar är bidrag för förtätning. Där det finns vita fläckar. Söktes under hösten hos PTS. Om flera sökte var det den som hade lägsta priset som erhöll bidraget.
 
eanders eanders skrev:
Om det finns bidrag så är det endast ett bolag som är aktuellt. Har aldrig förekommit att länsstyrelsen för jordbruksverkets räkning beviljat bidrag till två bolag. Samma gäller bidrag som PTS beviljat.
Jag vet inte exakt hur villkoren för strukturfondspengarna ser ut just den här perioden, men ett villkor brukar också vara att området är oattraktivt för utbyggnad på vanliga kommersiella villkor. Om två operatörer slåss om kunderna redan nu kan det tyda på att bidrag inte är aktuellt.
 
useless useless skrev:
Jag vet inte exakt hur villkoren för strukturfondspengarna ser ut just den här perioden, men ett villkor brukar också vara att området är oattraktivt för utbyggnad på vanliga kommersiella villkor. Om två operatörer slåss om kunderna redan nu kan det tyda på att bidrag inte är aktuellt.
Hur tolkar man detta?

https://www.pts.se/sv/bransch/inter...dansokan-2021/beslut-och-utbetalning-av-stod/
 
A Avemo skrev:
Och vi vill knappast att det skall grävas två gånger.
Kan ni själva bekosta tomrör på nåt sätt, då skapar ni en intäktskälla.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.