Hej!
Vi bygger parhus om ca 150 kvm/del i boyta samt inredbar övervind. Jag vill gärna har synpunkter kring en eventuell vägg.

Nedan ses planlösning för bottenvåning om ca 80 kvm boyta. Trappen i centrum av huset har en vägg till höger, som vetter mot en del av köket. Väggen kan ersättas med två bärande pelare och spaljé. Vi vet inte vad som är bäst.

Väggen är tänkt att vara öppen mot tak, mellan reglarna, och där ha infällda spots. Fördelen med väggen är en mer avskild yta för köksbord, köksö osv. Dessutom hindras insyn något från vardagsrummet. Fördelen med att ta bort väggen är ljusinsläpp i huset samt en känsla av öppenhet.

Vad göra? Har ni argument eller åsikter?

Synpunkter på planlösning i övrigt är naturligtvis välkomna om än lite sena då huset redan står upp. [ch61514]
 
  • Planlsning_nere_redigerad.JPG
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Har ni trappan inbyggd kan utrymmet under den (som blir rätt stort ändå) nyttjas till något vettigt. Med beaktande av att det inte är ett jättehus skulle jag prioritera det. I nuvarande hus har vi öppen trappa och under den är det alltid massa damm och skräp som virvlar upp och trillar ner när man går i trappan...skulle inte ställa dit matbordet precis...
 
Det har du rätt i - jag har faktiskt själv reflekterat över att jag inte gärna vill ha en köksö eller en matplats sida vid sida med trappen. Du har även en poäng i att det är lättare att utnyttja utrymmet under med en vägg.

Just nu är jag inne på en halvvägg av något slag, alltså bara så hög som den behöver vara för att dölja trappstegen.
 
Är trappan beställd? Hur skall den se ut mot vardagsrummet?

Enligt mitt tycke vore det effektfullt med en trappa som är klädd med halvväggar så att väggen utgör även trappräcket (högre väggar än vad du har tänkt dig). Blir som en skulptur. Släta väggar, inredningsbara med belysning, tavlor. Mot köket möbleringsbar. Inga dammtussar virvlar ner genom en vägg... Under trappan ev förvaringsutrymme.
 
Intressant tanke. Jag kan se det framför mig - det skulle vara snyggt. Dock vill jag ha kortändan mot allrummet öppet eftersom det bidrar till rymden i det rummet. Däremot vore det ju en idé till de två väggar som vetter mot köket. Tack!

Trappen är inte rita ännu och konstruktionen inte bestämd. Det enda som finns är måtten. Trappan kommer att skräddarsys och ritas efter våra önskemål av en skickligt trappsnickare. Det blir roligt att bolla olika ídéer med honom. Vad jag sett av hans tidigare arbeten har han ett fin estetisk blick.
 
Jag har ofta undrat hur husbyggare idag tänker, eller om de tänker, när det gäller infällda spotlights.
Ofta ser na dessa högt uppe i taket där det kan vara en takhöjd på 4-5 meter.
Hur ska nu komma upp och byta lampor när de gamla går sönder?
 
volvo skrev:
Jag har ofta undrat hur husbyggare idag tänker, eller om de tänker, när det gäller infällda spotlights.
Ofta ser na dessa högt uppe i taket där det kan vara en takhöjd på 4-5 meter.
Hur ska nu komma upp och byta lampor när de gamla går sönder?

På samma sätt som jag kommer upp till den höjden för att byta vanliga glödlampor, med vikstegen. ;)
 
Ja, jag är ju rätt kort i rocken så stege behövs liksom till alla lampor. Jag känner väl inte så många som har så högt i tak som 5 - 6 meter, men det går väl att lösa....

Vi har bara 2,60 på nedre plan och det krävs väl ingen direkt akrobatik.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.