Status
Tråden går ej att kommentera.
Nu vill jag gärna veta vad ni tycker där ute om min konflikt med en hantverkare:

Jag skulle anlita en hantverkare för målning av ett innertak på 100 kvm. Hantverkaren har varit på plats och tittat på jobbet. Hantverkaren kommer att spackla, och sätta armeringsduk i taket och foga på kanterna mot vägg. Vi spacklar och målar väggarna själva.

Hantverkaren har tidigare målat vår nedervåning men då via vår huvudentreprenör, dvs denna målare var en underentreprenör och vi hade ett enda kontrakt med huvudentreprenören, dvs byggfirman. Vi blev nöjda med resultatet och ville anlita honom igen för just att måla innertaket till övervåningen.
Hantverkaren säger tydligt att han inte kan hjälpa oss i sommar pga för mycket arbete. Kan kanske hjälpa när det regnar annars behöver de måla mycket fasader på andra ställen när det är fint väder. Jag frågar om han kan tipsa om andra hantverkare då de inte har tid med oss. Då svarar han med att de andra heller inte har tid.

Hantverkaren vill ha nyckel för att kunna komma in i huset fritt. Jag säger att jag är ledig v. 24 och ledig ganska mycket annars med (så kanske lite otydligt från min sida hur jag vill ha det dvs jag menade i mitt huvud att jag inte vill att hantverkaren kommer in i huset utan att jag är hemma). Vi kommer överens om innan han lämnar huset att om det regnar skulle han kunna hjälpa oss då och så vill han att jag ringer och påminner honom innan just vecka 24. Det är ok för mig.

Innan han går så säger jag att vi kommer vilja skriva ett avtal då vi är noga med sådant men han skämtar och säger ”vi gör så här" och han tar min hand och skakar den "och så löser vi nog det ska du se”. Allt känns på en avslappnad nivå och trevligt och bra.

Innan avtalet skickas ringer jag till honom för att stämma av saker. Han säger i telefon att han vill ha bilkostnad för resa från och till arbetsplats och även ett pris för att han lämnar lagret till oss vilket är okej för oss. Han tar även ett fast pris per dag när han är hos oss, vilket vi säger ok till via telefon. Vi mejlar över ett avtalsförslag där vi vill att det ska stå pris per timme inkl moms, pris på material. Detta är ok från hans sida. Vi vill även ha en tidrapportering när han kommer och går då vi inte vill betala för hans lunch och även ha koll på hans timmar på plats förstås osv. Detta tycker han är ok.

Avtalet skickas och allt är överenskommet efter en andra revidering, dock skriver han att han tar med ”materialkort”, vilket vi frågar vad det betyder via mail. Han meddelar också att han kan hjälpa oss i början av vecka 24 om det regnar.
Han hinner ej svara på det via mejl under helgen. Jag smsar idag måndag och frågar honom om materialkort och andra praktiska funderingar som vi har dvs flytta undan saker för lättillgänglighet för honom och han förklarar vad som menas med det vi telefonsamtal direkt efter angående materialkortet. Sen tillägger han att han hade glömt att skriva med pris för våtrumsspackel i badrum. Jag frågar om han kan skriva i det i avtalet och så kan jag skriva ut det och så skriver vi under sedan.

Han hinner inte kolla mail idag säger han. Men det är ok att jag skriver ut det och så får han fylla i det för hand på plats hos oss kom vi överens om, då han också säger att han kan komma idag efter lunch och hjälpa oss. Jag säger då att det är ok då jag är ledig hela veckan.
Jag vill att han ringer mig innan ifall jag är ute med hunden. Det är ok.

Jag är ute och rensar ogräs och har radion på och hör inte mobilen ringa vid 13-tiden. Jag ringer honom en timme senare efter att han ringt.
Han kunde komma nu kl 14.00.

När han kommer så knackar han på i pannrummet och har ställt alla saker, spackel och stegar utanför dörren där. Jag frågar om han kan gå runt till den andra entrén då det är pannrummet han har kommit till. Hans blick är irriterande och han säger, ”jag har just ställt alla saker här och får flytta alla saker dit”.
Jag erbjuder mig att hjälpa honom.

Innan vi går upp till övervåningen så säger jag, ”vi kan väl ta och titta på avtalet och skriva på det så att det är klart innan vi sätter igång då jag har skrivit ut alla papper också”. (Han sa i telefon innan han skulle komma att han inte hade tid och titta på mejlet och ändra själv i avtalet, så då tog jag för givet att han inte hade skrivit ut något avtal, samt att jag sa att jag kunde skriva ut det till han kommer).

Han svarar med att jag har skrivit ut ett avtal väl hemma hos oss nu.
Jag frågar: Ok. Skrev du ut bilagorna också? Annars kan jag göra det då jag ändå håller på nu och så har jag även skrivit ut avtalen också.

Då blir han sur helt plötsligt och säger: ”jag har aldrig varit med om detta tidigare, med så mycket papper, inte ens Myresjöhus har så här mycket papper och avtal” .

Jag förklarar att vill vara noga med avtal ifall det händer något och om det blir en konflikt så är det lättare om det finns på papper.

Hantverkaren säger: ”har ni någon bankgaranti som ni kan ge oss?” med en irriterad ton.
Jag säger: ”ja, det har vi”.

Hantverkaren: ”vi ska ju också kunna lita på att ni betalar, menar jag.”
Jag: ”Inga problem, du ta bankgaranti på oss.”

Hantverkaren: ”Vi bor ju i en liten stad och alla känner ju alla så det ska ju inte behövas något avtal”
Jag: ”och?” …. ”Vi vill ha ett avtal.”

Hantverkaren: ”Jag får ju ta faktureringsavgift för detta då det kostar mig att fakturera detta.” ”Det tar ju tid detta för mig”.
Jag: ”vad menar du? Jag har ju skrivit ut allt och ordnat allt du behöver ju inte skriva ut något” (han försöker förklara men jag fattar inget och jag kände mig lite stressad samtidigt.)
Hantverkaren: ”Jag ringde dig förut och du svarade inte med en gång. Jag sa ju till dig att jag skulle komma efter lunch” ”Jag behöver ju en nyckel för att kunna komma in här”
Jag: ”det har vi inte bestämt något om utan jag sa att jag skulle vara hemma hela denna vecka och sen är jag ledig ganska mycket.

Hantverkaren: ”jag kan inte hjälpa er då, jag behöver kunna komma in här med nyckel, då jag har sagt att jag inte kan hjälpa till om det inte regnar ute då vi har fullt upp med andra hus.”
Jag: ”Jag vill inte lämna någon nyckel och så är jag ledig hela denna vecka och ledig flera dagar i veckan senare också”.

Hantverkaren: ”det får vara, jag kan inte hjälpa er om jag inte får komma in med egen nyckel. Du svarade ju inte ens på telefonen, och jag sa att jag skulle komma efter lunch ”.
Jag: ”jag missade dig, jag var ute och rensade ogräs och lyssnade på radion.” Du skulle ringa innan du skulle komma för jag är ju hemma hela dagen och veckan”. (Dessutom har det varit jag som har samsat om mejlet om avtalet och frågade om han hade läst det som ändrades i helgen vilket han inte hade gjort).

Hantverkaren: ”Jag har massor med jobb att göra och jag kan inte vänta på att du ska svara i telefonen. Jag behöver en egen nyckel att kunna gå in och ut själv då jag är hantverkare.”
Jag: ”Jag vill inte ge dig någon nyckel och dessutom täcker inte vår hemförsäkring om något händer.”

Hantverkare: ”Det var det jag vill komma fram till, du litar inte på mig, och det måste du göra”. Du kan ju inte vara ledig varje gång jag kommer, eftersom jag kan bara hjälpa dig när det regnar har jag sagt.”
Jag: ”Jamen vi kan väl försöka planera eftersom jag är ledig en hel del?”

Hantverkare: ”nej, jag är hantverkare och har massor av jobb och måste kunna vara på olika ställen hela tiden annars går ju tiden för mig eller jag förlorar tid och dessutom kan jag bara hjälpa dig när det är regnigt väder.
Jag: ”Skulle du lämna bort din nyckel till någon du inte känner?”

Hantverkaren: Han packar ut sina grejer och säger samtidigt: ”Ja” och jag tänker inte hjälpa dig nu då jag har massor med andra jobb som väntar.
Jag: Kan vi inte försöka prata om det mer och lösa det på något sätt?

Hantverkaren: "nej, jag vill inte prata mer nu"
Jag: står där i hallen helt stum.

Här avslutas vårt samarbete.
 
Jag måste säga att jag håller med hantverkaren,aldrig roligt att har kunderna hemma när man jobba,(fråga alla hantverkare),det handlar om ömsesidigt förtroende.
 
  • Gilla
TTomaSS och 21 till
  • Laddar…
"Hantverkare: ”Det var det jag vill komma fram till, du litar inte på mig, och det måste du göra”. Du kan ju inte vara ledig varje gång jag kommer, eftersom jag kan bara hjälpa dig när det regnar har jag sagt.”
Jag: ”Jamen vi kan väl försöka planera eftersom jag är ledig en hel del?”
"

Hur menar du att ni ska kunna planera in regn i förväg?
 
  • Gilla
Vladimiras Sipulskis och 5 till
  • Laddar…
Att inte ge hantverkaren nyckel gör att ni tar ifrån denna möjligheten att planera sitt arbete, i och med att ni måste vara hemma.

Vad är det för avtal ni skrivit? Var det ABS09 eller något eget med en massa egna klausuler?

Spontant låter det som att ni skapat en besvärlig arbetssituation gör hantverkaren. Så det är inte konstigt att denne tackar nej när denna ändå verkar ha gott om jobb.
 
  • Gilla
Marre666 och 7 till
  • Laddar…
Drömma, jag tycker att ni borde vänta tills en hantverkare har tid att planera in ert jobb i kalendern, istället för att komma med kort varsel, så att ni vet när hantverkaren kommer. Dels så att ni vet när ni behöver flytta undan möbler och dels för att det inte funkar att missa telefonsamtal när hen ska komma. Jag tycker även att ni borde välja någon som inte blir sur över att använda anvisad ingång.

stefan57 skrev:
Jag måste säga att jag håller med hantverkaren,aldrig roligt att har kunderna hemma när man jobba,(fråga alla hantverkare),det handlar om ömsesidigt förtroende.
Roligt och roligt, de måste väl ändå vara medvetna om att en del föredrar att vara hemma (oavsett om det är pga. oro över ens hem, vilja kunna styra hantverkaren till rätt entré, husdjur, föräldraledighet, semester, arbetslöshet, jobbar hemifrån etc). Är det inte okej att kunder är hemma så får väl hantverkaren säga det från början?

När hantverkare bytte fönster i mina föräldrar sommarstuga så var min mamma förtretad över att pappa inte höll sig på plats och höll koll på dem, han tyckte inte att det skulle behövas och det slutade med att fönstrena hamnade lite annorlunda placeringsmässigt jämfört med vad mina föräldrar kommit överens med chefen om. Men visst, det var säkert smidigare för arbetarna att få göra som de vill än att ha behövt följa instruktioner eller tex. bry sig om att det ska finnas möjlighet att sätta rullgardiner eller åtminstone vanliga gardiner ovanför sovrumsfönster.
Är det så konstigt att en kund, vars HEM det handlar om, vill ha koll på vad som försigår i hemmet och även se till att inget misstag sker - misstag som ju kunden och inte hantverkaren får leva med.
I just TS fall misstänker jag att hen är mer bekymrad över hunden än att taken ska bli felmålade.
 
  • Gilla
NightRider och 8 till
  • Laddar…
Jag hann bara läsa din 10 första rader, innan jag tänkte, att det verkar vara en väldigt tålmodig hantverkare du fått tag på. Som du sedan fortsätter, skulle vem som helst/oavsett yrke bli galen.
 
  • Gilla
Vagersta och 15 till
  • Laddar…
De duktiga hantverkarna har fullt schema, då får man anpassa sig efter dem, och när de har tid. Har man inte förtroende för dem så får man göra jobbet själv. Kan du inte vänta till vintern med att måla innertaket? Då har målarna de lugnare.
 
  • Gilla
Manganbangan och 4 till
  • Laddar…
Jag hade nog inte heller tagit det jobbet om jag var hantverkare. Ska han göra det vid sidan av en massa annat jobb så går det ju inte om han hela tiden ska vänta på att det passar dig.
 
  • Gilla
Manganbangan och 5 till
  • Laddar…
Du har flera bra alternativ:
1) Våga lita på denne hantverkare och lämna ut din nyckel
2) Ta det lugnt och vänta tills hantverkaren har tid
3) Hitta en annan hantverkare som du vågar lämna ut nyckeln till
4) Hitta en annan hantverkare som du inte litar på men som accepterar att du är hemma och kollar över axeln på henom hela tiden.
5) Gör jobbet själv.
 
  • Gilla
Manganbangan och 11 till
  • Laddar…
Jag kan lätt förstå bådas sits här. Hanvterkaren ville köra detta svart på tid när han hade tid över mellan andra jobb, TS vill ha lite mer ordning och reda och dessutom inte lämna ut en nyckel. Hantverkaren ville ha ett större förtroende än han hunnit göra sig förtjänt av, dessutom.

Ibland är det inte konstigare än att man inte kan mötas i villkor som båda kan acceptera. Det är faktiskt inte så konstigt.

Hantverkaren hade mycket annat att göra och insåg att han inte kunde ta detta som utfyllnad på sina villkor.

Kunden ville göra det VI ALLA säger att man ska göra för att slippa strul, nämligen ha ett avtal och planering. Inget konstigt.

Synd att ni inte fick ihop det, hitta en ny hantverkare som har tid för er och vill jobba på era villkor. Det var säljarens marknad denna gång...


Och avslutningsvis, ni som snackar om TS är en krånglig kund - det är skitsnack. När det skiter sig och blir problem så skriver ni själva här på forumet att man ska ha avtal, använda någon med referenser osv. Exakt det som TS gjort här.
 
  • Gilla
Enolf och 39 till
  • Laddar…
b8q skrev:
Du har flera bra alternativ:
1) Våga lita på denne hantverkare och lämna ut din nyckel
2) Ta det lugnt och vänta tills hantverkaren har tid
3) Hitta en annan hantverkare som du vågar lämna ut nyckeln till
4) Hitta en annan hantverkare som du inte litar på men som accepterar att du är hemma och kollar över axeln på henom hela tiden.
5) Gör jobbet själv.
Bra lista, jag lägger till en:

6) Hitta en annan hantverkare som är nöjd med att komma in när han vill och inte kräver en egen nyckel.

Är det viktigt att samla nycklar på hög eller vad är det frågan om?
 
  • Gilla
henkop och 2 till
  • Laddar…
Jag hade valt en annan hantverkare. Välj en du kan kommunicera med och har personkemi med. Vill du ha en viss typ av avtal och vara hemma när de gör jobbet så vill du ju det. Han å sin sida väljer vilka typer av jobb som han vill ha. Du kan dock inte tvinga honom till något.
Man kunde ju ge dig rådet att du ska förhandla med honom och jämka, men det känns som att det är för sent. Ta in offerter från flera.
 
  • Gilla
bling och 7 till
  • Laddar…
Tycker iof att det är konstigt att inte ge målaren nyckel, men hantverkare som inte vill skriva kontrakt är det bättre att låta bli att anlita.
 
  • Gilla
matsgran
  • Laddar…
Vem har sagt att jag skulle kolla på honom hela tiden bara för att jag är hemma när han jobbar hos mig? Jag litar på själva jobbet han gör. Men behöver vara hemma för att kunna flytta möbler eller så att han inte tar något då jag har varit med om det tidigare att hantverkare bara tar sig friheten att ta saker trots att jag har varit hemma. Kapat av en regel o använt det som stöd för eldosor. Jag hade hänvisat innan vilket virke de kunde ta o skydda med vid genomföringar vid taket mot ångbromsen för exempel. Jag kunde ju då upptäcka det på plats o säga till o hänvisa honom till annat virke som han gärna fick ta istället. Det kostar ju faktiskt pengar för mig när han slösade på det virket som vi skulle använda för att regla väggar med. Är det inte fräckt av hantverkare att betee sig som svin ibland utan att fråga hemma hos folk? MEN vi löste det så det var inga problem med den hantverkaren sen. Detta är jag rädd för hos dem nya målaren.
Jag Har varit hemma tidigare o skrivit avtal med andra hantverkare o det har inte varit några problem.
Hantverkare som han ska jag nog undvika i framtiden. Dessutom har jag varit i god tid hela tiden med allt o planerat o tagit hänsyn till honom om tider o påminnt honom om saker osv. Jag betalar ju även hans lön så jag tycker ju inte att det är dumma krav jag har.Ska jag som kund behöva vara servieminded mot hantverkaren? När det är jag som betalar honom? Det är dessvärre alltid en han 😉. Jag tycker att de är ganska duktiga på ta betalt på allt o tider o material osv. Och så ska de iväg på grejer o då är det lika bra att ha det avtalat innan vilket jag inte tycker är konstigt som konsument. Denna gång tog vi timpris o kanske därför det är struligare. Tidigare har vi alltid kört fast pris.


b8q skrev:
Du har flera bra alternativ:
1) Våga lita på denne hantverkare och lämna ut din nyckel
2) Ta det lugnt och vänta tills hantverkaren har tid
3) Hitta en annan hantverkare som du vågar lämna ut nyckeln till
4) Hitta en annan hantverkare som du inte litar på men som accepterar att du är hemma och kollar över axeln på henom hela tiden.
5) Gör jobbet själv.
 
  • Gilla
twoody och 4 till
  • Laddar…
stefan57 skrev:
Jag måste säga att jag håller med hantverkaren,aldrig roligt att har kunderna hemma när man jobba,(fråga alla hantverkare),det handlar om ömsesidigt förtroende.
Att ha någon hängandes över axeln som lägger sig i hela tiden, det är inte roligt och så ska det inte vara. Men, Kan man inte ens acceptera att någon är hemma och sköter sitt, då är något fel stefan.
 
  • Gilla
nissenhj
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.