Hoppas på svar ifrån någon erfaren som kanske kan bidra till en lösning.

AEG (Electrolux) frys "Arctis" med NoFrost där is byggs på, och låser cirkulationsfläkten. Behöver då ibland avfrostas manuellt. Började efter byte av kondensorpaketet för ett flertal år sedan och kan ibland fungera ett halvår men också endast några veckor.
Jag vet inte grundorsaken till detta och undrar om det är ett känt fel och vad gör man åt det?.

Funderingar:
Vad styr avfrostningens start/stopp? Är det helt på klocka/tid och/eller tempgivare?
Om tempgivare är involverade - funderar jag på om tempgivarna två stycken som sitter med clips på kondensorpaketets rör har monterats tillbaka med "rätt placering".
Brukar värmeslingan "delvis" haverera eller vara för dåligt dimensionerad? Mätvärden på slingan i så fall?
Om NoFrost start/stopp är på tid - går det att förlänga tiden?

Lämnade in för rep då tempen också sjunkit och tänkte få båda felen reparerade och fick fläkten bytt men ser inte att NoFrost problemet lösts. När frysen kommer tillbaka har cirkulationsljuden ökat enormt och är störande. Förut kunde jag höra lite svagt om man la örat till. Nu hörs det i sovrummet.
Frysen låg ner ett drygt dygn för transport men stod upp ett dygn innan start igen. Kan detta ha på påverkat och vad är orsaken? Reparerbart?

/Stefan
 
Jag skriver felaktigt kondensorn men jag menar givetvis fryselementet högst upp inuti frysen :)
 
A
Behovsstyrd avfrostning
Klixonen på rören är överhetninsskydd
Dr som bytte förångaren kanske gjorde fel.
 
Ok - behovsstyrd avfrostning...vad indikerar start av avfrostningen? givarna med clips på förångaren (vilka jag syftade på kanske satt felmonterade)?
Är avfrostningen sedan tidsbestämd eller är stop av avfrostningen också behovsstyrd?

Vad jag är ute efter är just om det är givarna med clips på förångaren som styr start/stop av avfrostningen, som är felaktigt återmonterade vid bytet av förångaren

Har du electroluxaren eller någon annan också någon idé kring det kraftigt ökade cirkulationsljudet? Lågt gastryck eller vad?
 
A
"klippsen" är överhettningstermostater
Avvrostningen initieras av antal dörröpningar
Stoppas när förångaren blir varm kollas av ntc.
Ljudet kan vara att den är felmonterad.
 
Skall kolla monteringen av förångaren. Kondensor och rör sitter som de alltid gjort.

Vad som då gör att det ibland bygger på is under förångaren verkar förbli en gåta

Tack electroluxaren för förklaringen!
 
A
Bygger det på is på undersidan av förångaren så funkar inte fläkten som den ska. Är det bara längst in så saknas det soppa.
 
se mitt första inlägg och rubrik.
Verkar som det börjar med att det fryser tätt i utloppshålet så smältvattnet från de efterkommande avfrostningarna inte rinner ut och successivt bildar en rejäl iskaka som slutligen stoppar fläkten.
Dock har jag kollat utloppsanslutning och ser vatten komma vid avfrostning. Som sagt, den kan fungera några veckor, ibland flera månader.
Det är därför jag funderade kring förlängning av tiden värmeslinga är igång och vad som styr avfrostningens start/stop och tid.
Jag har också kollat monteringen av förångaren, värmeslingan samt så att hela ”paketet” verkar rätt återmonterat.

Med ovan förklaring...tror du fortfarande på för lågt gastryck?
Kan det också vara orsak till det kraftiga cirkulationsljudet (stönandet)?
 
Notera dock att ljudet ökade först vid den senaste reparationen när fläkten byttes. Avfrostningen slutade fungera korrekt för flera år sedan efter att förångaren byttes pga av läckage.
 
A
Det mesta i din beskrivning tyder på att du inte har tillräckligt med köldmedel
förångarna rostar sönder med jämna mellanrum 7-8 år är normalt.
 
Ok då börjar vi där...
Många tack!
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.