Prova så där först, dumt att köpa grejer om det inte behövs.
Ser dock ut som det saknas vibrationsdämpare mellan konsol och utedel men det kanske inte behövs hos er
 
Den ser lite lågt monterad ut tycker jag. Gäller att hålla undan snön om det blir en snöig vinter men det beror ju på var i landet huset står.
 
J
C Comfort Thomas skrev:
Prova så där först, dumt att köpa grejer om det inte behövs.
Ser dock ut som det saknas vibrationsdämpare mellan konsol och utedel men det kanske inte behövs hos er
Det finns vibdämpare.
 
J
J Josth skrev:
Den ser lite lågt monterad ut tycker jag. Gäller att hålla undan snön om det blir en snöig vinter men det beror ju på var i landet huset står.
Håller med att det blev brant och lågt. Jag tyckte prova och se hur det funkar.
Det är meningen att vattnet ska rinna bort så fort så möjligt så att det inte blir ishög under.
 
Magnus E K
Det där sägs fungera när det gäller att undvika skador på grunden. Dock förlorar du ju vattnet! Jag har ställt två baljor under min så vid behov kan man använda vattnet till bevattning, cykeltvätt, fylla vattenpistolerna etc.
 
Sällan man tvättar cykel eller fyller vattenpistolen på sen höst och vintern :cool:
Om det är för lågt beror lite på vart i landet man bor .
Ser inte ut att vara vibrationsdämpare där men tydligen finns dom
 
A
Funkar däremot fint i luftfuktaren inne om man behöver,kalkfritt:)
 
Takpannorna fungerar nu så länge det är plusgrader. Sen när det blir kallt bygger det garanterat på ordentligt med is.
Jag satt en 3-4mm tjock plastskiva under min utomhusenhet som styr ut vattnet på gräsmattan. Ibland bygger det på is på skivan men då knackar ja bara till på skivan så spricker isen och ramlar av. Plastskivan är även behandlad med lite lackskydd avsedd för billack.
 
J
R Runnis skrev:
Takpannorna fungerar nu så länge det är plusgrader. Sen när det blir kallt bygger det garanterat på ordentligt med is.
Jag satt en 3-4mm tjock plastskiva under min utomhusenhet som styr ut vattnet på gräsmattan. Ibland bygger det på is på skivan men då knackar ja bara till på skivan så spricker isen och ramlar av. Plastskivan är även behandlad med lite lackskydd avsedd för billack.
Jag misstänker det oxå fast jag bor i Sthlm.
Därför jag är inne på en annan variant med stuprör som det syns på bilden nedan.
Jag har ett par meters till det närmaste dagvattenledningen som är typ en halvmeter nedgrävt.
Tänkte sätta en hängränna under och koppla den till stuprör som kopplas vidare till dagvatten med bra lutning.
Frågan är om det behövs värmekabel i stupröret eller inte ?
Stuprör installerat längs vit husvägg med anslutning för dagvattenavledning och synlig luftvärmepump.
 
Beror på hur kalla vintrar det blir.
Enklast är att prova den variant du känns bekväm med.
Värmekablar i längre längder kan dra en hel del i längre längder om dom ligger på konstant vid tex +3 och kallare.

Varianten med takpannor skulle ha fungerat bra förra vintern i Stockholmsområdet
 
J
C Comfort Thomas skrev:
Beror på hur kalla vintrar det blir.
Enklast är att prova den variant du känns bekväm med.
Värmekablar i längre längder kan dra en hel del i längre längder om dom ligger på konstant vid tex +3 och kallare.

Varianten med takpannor skulle ha fungerat bra förra vintern i Stockholmsområdet
Ja, förra vintern var ingen fara. Vi får väl se hur det blir den här vintern-
Lägger upp bilder sen hur det ser ut när det blir kallt.
 
Krokben
Jag kör på en liknande variant, med ännu mindre fall än vad du har och det funkar galant.
 
  • Gilla
Jens33
  • Laddar…
galento
Krokben Krokben skrev:
Jag kör på en liknande variant, med ännu mindre fall än vad du har och det funkar galant.
Samma här , bockade till en alu plåt som hänger under
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.