Hej

Vi kommer inom kort att investera i en luft/vatten värmepump från CTC (den passar till elpannan som redan finns i huset) och mycket pekar mot modell 107 ecoair polar edition eftersom den dels klarar lite lägre temperatur samt att den också levereras med kondensskålen. Min fråga är var man skall göra av kondensvattnet?
En leverantör menar på att man gräver ut under enheten, fyller med stenkross och sedan sätter man värmepumpen rakt ovanför. Detta är på baksidan huset och det hela bygger på att dräneringen klarar som mest 10-20 liter /dygn. Jag är mer inne på att leda bort vattnet från huset med hjälp av ett nedgrävt rör(eluppvärmt) som mynnar ut i någon typ av stenkrosskista eller liknande. Vad har ni för erfarenheter av kondensvatten?

Tack
 
Ja om inte du vill ha en mindre glaciär vintertid under/runt med de vintrar vi haft, så tycker jag att det låter som ett utmärkt alternativ.

Min första vinter med värmepump slutade med att jag fick stå och hack bort isen för att den inte skulle gå upp i kondensor och fläkt. Har nu el-uppvärmd avrinning.
 
Redigerat:
Vi är i precis samma läge; ska snart investera i en luft/vatten vp, men vi har bestämt oss för Thermia eftersom man kan sätta utedelen upp till 30 m bort från huset.

Thermia har dock inte som som standard (finns att köpa till) en uppsamlare av kondenset utan det rinner/droppar från hela undersidan.

Jag har hört lösningen med ett tomrum fyllt med stenkross under vp från andra också, men är lite frågande till den... Vad händer om det är -10 till -20°C, klarar verkligen markvärmen att hålla luften mellan stenkrosset fritt från fruset kondensvatten? För om det blir fruset vatten mellan stenarna, då kan man lika gärna strunta i att ha en stenkista under vp överhuvudtaget känns det som. Ett krav är ju också att det under botten av stenkrosset fortfarande måste vara ofrusen jord vid -20°C så kondensvattnet kan sjunka ner i jorden, annars fyller man stenkistan snabbt. I så fall vore det bättre att bara ha ett tomt hålrum med dränerad botten under vp som fick fyllas med vatten och sen rinna undan när det blir vår...

De 10-20 litrarna per dygn, har du fått det av CTC eller är det som du uppskattat?

Mvh
Mats
 
Jag ska installera en Bosch och jag har ett 50 mm rör nedgrävt till dräneringsbrunnen, röret kommer att ha en värmeslinga i som går varje gång pumpen frostar av.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.