Hej,

Upptäckte en underlig sak med vår luftvärmepump som nu har använts som AC på vår sommarstuga. Jag upptäckte att det droppade vatten längs med fasaden. När jag tog bort plastkåpan där slangarna böjs 90 grader såg jag att det rann lite vatten längs med det inre röret (se bild detalj). där röret sedan ligger mot plastkanalen så rinner vattnet ut på kanalen och droppar sedan ut på fasaden.
Vad beror detta på, är det normalt eller är det något jag måste göra något åt.

Luftvärmepump med synliga rör på sommarstugans fasad, där vatten droppar vid böjen markerad med röd cirkel.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Luftvärmepumpsslang med vattendroppar på en sommarstugas fasad, markerat med röda pilar.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Tack för er hjälp,
Roger
 
Rickard.
Llvp som används som ac "tillverkar" mycket kondensvatten som ska ledas ut i en speciell slang så det är helt normalt med flödet, tycker du att det kommer ut dumt får du klicka loss skydden och dra den slangen dit du vill ha vattnet.
 
  • Gilla
rogero1
  • Laddar…
Magnus E K
På bilden ser jag bara en elkabel och två isolerade gasrör. Det ska även finnas en plastslang som leder ut kondensvattnet (typiskt ner till under utedelen); syns den inte eller kan det vara så att den saknas helt?
 
  • Gilla
rogero1
  • Laddar…
Var går dränerningsslagnen från innedelen?
 
  • Gilla
rogero1
  • Laddar…
Tack för er input. Tog loss täckkåpan och hittade slangen som slutade 10cm efter den kom ut från väggen. En granne hjälpte mig att skarva på en slang så nu kommer vattnet ut under huvudenheten. Inget vatten som droppar direkt på brytaren för pumpen.

Tack,
Roger
 
  • Gilla
Dortmunder DAB och 1 till
  • Laddar…
Slarvpelle till installatör som inte förlängde kondensslangen vid installationen.
 
  • Gilla
rogero1 och 1 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.