Jag ställde denna fråga i min projekttråd men gör en egen tråd för den också.

Jag håller på att bygga garage och funderar kring taket…jag ska lägga takpanneplåt på fribärande läkt på takstolarna, och ska ha någon form av armerad plast under läkten.

Har börjat kolla runt efter lämplig plast och hittat två produkter från Bison, underlagstak och kondensväv. Kondensväven verkar fungera som undertak i ”oisolerade byggnader”. Garaget ska ju isoleras och vara uppvärmt, men vinden kommer ju inte vara det…så jag antar att det är att likställa med oisolerat utrymme…eller tänker jag fel?
 
Rickard.
Du kan jämföra produkterna på vison.se

Har jag förstått det rätt så är underlagstaket en tjockare/starkare produkt, gissningsvis för att uppnå något krav som någon (AMAn kanske?) har på just frihängande underlagstak.
 
Rickard. Rickard. skrev:
Du kan jämföra produkterna på vison.se

Har jag förstått det rätt så är underlagstaket en tjockare/starkare produkt, gissningsvis för att uppnå något krav som någon (AMAn kanske?) har på underlagstak.
Det är det jag gjort, utan att bli tillräckligt klok.
 
Rickard.
S scim skrev:
Det är det jag gjort, utan att bli tillräckligt klok.
Underlagstaket är helt enkelt en testad och godkänd produkt som uppfyller dom krav som branschen kräver medans kondensväven inte är det. Skrollar man runt i dokumenten och läser specifikationerna blir det väldigt tydligt.

Tyvärr kan jag inte hjälpa dig om kondensväven duger eller inte men skiljer det inte väldigt mycket i inköp är valet rätt enkelt tycker jag.
 
Rickard. Rickard. skrev:
Underlagstaket är helt enkelt en testad och godkänd produkt som uppfyller dom krav som branschen kräver medans kondensväven inte är det. Skrollar man runt i dokumenten och läser specifikationerna blir det väldigt tydligt.

Tyvärr kan jag inte hjälpa dig om kondensväven duger eller inte men skiljer det inte väldigt mycket i inköp är valet rätt enkelt.
Ja, men kraven från branschen gäller ju alla möjliga tillämpningar medans mitt fall är väldigt specifikt, jag vill ha ett kondensskydd under mitt plåttak. Genomtrampningsskyddet är sekundärt efter som jag kommer läkta cc 350, så risken att jag ramlar ner är ganska minimal, även om jag skulle använda vanlig byggplast. Underlagstaket är ungefär dubbelt så dyrt som kondensväven.

Detta står om kondensväven på vison.se:

Kondensväven används som genom-trampningsskydd när funktionen som ångspärr ej är nödvändig. Används också som kondensskydd i oisolerade byggnader. I detta fall läggs väven under yttertaket så att ev fukt/kondens kan rinna ner fritt längs takfallet.
Jag kan ju förtydliga min fråga, jag behöver väl inte funktionen som ångspärr, eftersom vindsutrymmet är oisolerat och ångspärren finns under vinden?
 
Rickard.
S scim skrev:
Jag kan ju förtydliga min fråga, jag behöver väl inte funktionen som ångspärr, eftersom vindsutrymmet är oisolerat och ångspärren finns under vinden?
Nej.

Ångspärren har du som du säger under isoleringen.
 
Rickard. Rickard. skrev:
Nej.
Så underlagstaket har alltså två mervärden, ångtäthet och större genomtrampningsskydd. Inget av dessa har någon större betydelse för mig och jag frigör därmed tusenlappar jag kan lägga på annat! (y)
 
Rickard.
S scim skrev:
Så underlagstaket har alltså två mervärden, ångtäthet och större genomtrampningsskydd. Inget av dessa har någon större betydelse för mig och jag frigör därmed tusenlappar jag kan lägga på annat! (y)
Jag hade inte gissat att skillnaden i priset var så stor så jag tycker du gör ett rimligt val men skillnaden är lite större än vad du får den att låta tycker jag utifrån det som går att läsa. ”testad och godkänt” är dyrt och funkar alternativen så är det ju utan värde ;)
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.