Hej!

Vi har precis blivit klara med nya garagerenoveringen/bygget.
Garaget är på totalt 73m2 med en tillbyggd del om 23 (tidigare carport)
170 isolering i väggarna 195 i vindsbjälklaget, allt plastat.

Märkte igår när jag var uppe på vinden att det var is på råsponten samt på vissa delar av takstolarna närmast golvet. På julafton körde jag in en hyfsat nedisad stor jänkare in i det nybyggda garaget som torkade till sig. Tempen i garaget är ca 17 grader.

Under en dryg veckas tid har vindsluckan varit öppen då vi har lagt golv uppe på vinden. Min förmodan är att varm luft har stigit upp från garaget och fått vatten att kondensera på undersidan av råsponten, men det märkliga är att det ser ut som att fuktig/varm luft stigit upp igenom bjälklaget och kondenserat jäms med takstolarna.

Tips på vad detta kan bero på och vad man kan göra?

Skall tilläggas att visa av reglarna till nya golvet på vinden var något fuktiga när de monterades (absolut inte blöta). Detta problem uppmärksammades först efter ett bilen ställdes in i garaget.

Skall tilläggas att den enda ventilationen i garaget är via ventiler i garageportarna, uppvärmningen är luft/luftpump.

Tack på förhand!
IMG_1802.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

IMG_1805.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

IMG_1803.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Ingen ventilation på vinden?
 
ingen plast?
 
Jodå, takfotsventilation finnes, dock ingen ventilation i kortänden, dvs högt upp. Plastat underifrån.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.