Hej!

Blir snart tokig på våran luft/vattenpump.

I sommar är den tre år gammal och haft problem konstant, firman som installerade gjorde en drös fel och elfirman som gjorde jobbet åt dom gjorde också en hel del fel.

Det senaste larmet jag fått har varit att värmeelementet i kondenstråget inte fungerat.

Öppnar luckan i bak och det är mycket riktigt en enda stor isbit. Dräneringsröret (oisolerat) från pumpen går ca 30 cm till en stupränna ner i marken.
Borde det inte vara isolerat?

Kan värmen gått sönder iom att det frusit till is totalt? Det har inte varit skit i varken kondenstråget eller stuprännan, utan det har bara frusit till is från stuprännan fram till tråget när det varit närmare -20 grader.
 
För att instämma i klagosången så är konstruktionen för avrinning bristfälligt på dessa maskiner!
Jag har en Bosch Compress 6000AW som är identisk i konstruktion fast med annat "skal".
Jag löste det med en värmekabel (tillbehör)
Efter det så har jag inte haft något bekymmer.
 
Mats-S
Hej!
Föreslår att du reggar dig på det här forumet:
https://www.varmepumpsforum.com/
Ett antal proffs hänger där, jag har alltid fått bra och relevanta svar på mina frågor där :)

Tror inte det räcker enbart med isolering på dräneringsröret, det måste nog ha en värmekabel i sig för att garantera att det inte fryser. Gäller även att det inte fryser i stuprännan ...
 
  • Gilla
Nalleman64
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.