Y
När jag rev lite väggskivor, så hade jag apparatdosor som satt fast i väggen, och kondensplasten var bakom dosan... men nu, nu har jag ju tagit bort massa isolering, satt kortlingar, sen nya dosor på dessa.... är det meningen att jag ska dra plasten bakom kortlingen eller gör man på annat sätt idag? typ utanpå, gör hål i plasten vid dosorna och tejpar eller nåt
 
Y
Öppnad yttervägg (från insidan av huset), kan ta på isoleringen.

Satt kortling, och apparatdosor samt slang till dessa...

Den plast som fanns och ska finnas...
*ska den bara dras rakt över alltihopa
*eller ska plasten ligga mellan kortling+slang och isoleringen...

Tänkte ifall det kanske står skrivet att apparatdosor ska ligga utanpå plast ur brandsynpunkt eller något?
 
många gånger har man flyttat plasten en regelbredd in i isoleringen för att just slippa strulet med punkterad plast när man ska ha ut dosor. så du kommer ha isolering både framör plast o bakom.

så väggen antar jag ser ut så här innifrån

skivmaterial
---------
45regel med isolering emellan. även dosor o rör finns här.
---------
plastskikt
-----
stommregel typ grov. kanske 220regel med isolering emellan.
----------
vindpapp
-------
läkt
--------
lockpanel


utsidan är bara gissning. men du förstår kanske principen.
daggpunkten kommer vara någonstans mitt i 220mm isoleringen.
 
C
Två tredjedelar av isoleringen ska vara utanför plasten.
 
el_horn_1_smal.jpg
 
el_horn_2_smal.jpg
 
Y
Tack för bilderna, där hade vi en som inte var rädd för krympa rummen, tillskillnad från millimeter-gråtande mig som har inte har satt mina kortlingar utanpå, utan inuti/mellan reglarna. :)


22mmpanel, vindpapp, 45mm isolering, 18mm asfaboard, 142mm isolering, plast, väggskiva


..
 
Redigerat:
Är väggen tilläggsisolerad, Yrrol? Om inte lät det som en lite annorlunda uppbyggnad med asfa mellan isoleringslagren, som jag blev nyfiken på om det fanns någon extra finess eller tankar med.

Normalt är det just det 45 mm tjocka isoleringslagret som brukar hamna innerst i rummet och utanför plasten och som man kan dra elen i, dvs man förlorar inga mm alls.
 
Y
modulhus från 1981. allt kom såhär från fabrik.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.