Jag har precis "fått" en Flexit Uni 3:a installerad av en firma på min kallvind efter att den gamla trotjänaren sagt upp sig. Jag har två frågor.

1. Som ni ser på bilden så är detta kondensisoleringen och vad jag kan läsa mig till i andra trådar så är det väldigt viktigt att det är snortätt även mot takhuven för att minimera risken att det skall bildas kondens på uteluftsintaget och avluftsutblåset. Jag skall kontakta firman och be dem åtgärda detta men min gissning är att de bara kommer fortsätta tejpa med sån där folietejp. Är det ok lösning att göra på det viset tror ni??

2. Kan man få "sommarkyla i Uni 3:an med standard manöverenheten? eller måste man ha den där dyrare manöverenheten CI 600:an?

tack på förhand =)
 
  • DSC03456.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Hej! Var är bilden tagen? Är det på en kallvind så behövs inte kondensisolering. Snortätt måste det vara på de kalla rören som löper på varma sidan.
 
Hmm ok.... Så då kunde man lika gärna skippa kondensisoleringen helt och hållet?

Är det inte så att luften som tas utifrån är kallare än vad det är på en kallvind? låt säga att man har -1 på utsidan och kanske +2 på kallvinden? kan det inte i värsta fall leda till kondens eller måste det vara betydligt större skillnad i temp än så för att det skall hända något?
 
Rören på kallvinden måste vara isolerade, men inte kondensisolerade.

Bilden visar inte kondensisolerade rör, såtillvida det inte är snortätt mellan skarvarna eller isoleringen består av Armaflex AF.
 
Lizzardo
Consensus skrev:
Bilden visar inte kondensisolerade rör, såtillvida det inte är snortätt mellan skarvarna eller isoleringen består av Armaflex AF.
Vad menar du med att bilden inte visar kondensisolerade rör?
Huven må mycket riktigt inte vara kondensisolerad då den har nätmatta men det övriga är kondensisolering
 
Hej, kondensisolering betyder att det är diffussionstätt mellan rör och omgivning. Innanför kondensisoleringen brukar det sitta 30 mm stenull. Kondensisoleringen utförs normalt i form av en kondensstrumpa, som tejpas i ändarna med diffussionstät tejp. Bara att det syns nätmatta gör ju att det inte kan röra sig om en kondensisolering, då nätmattan ej är diffussionstät. Dessutom ser det ut att finnas en skarv mitt på folien.

Alternativt så använder man sig av Armaflex, som är ett material som isolerar och är diffussionstätt.

Hur som helst, är detta på kallvinden så räcker det med nätmatta.
 
Tur för de som gjorde installationen då att jag har en kallvind...annars hade han fått höra ett och annat. Nätmattan är dock från den tidigare "kondensisoleringen" då de kapade röret 10-20 cm innan själva takgenomföringen börjar. Å mycket riktigt så har de inte anvät sig av en "strumpa" och trätt på utan de har delat isoleringen och sedan tejpat skarven. Vad kallas den här isoleringen med "folie" i ytterhöljet då?
 
Lizzardo
Consensus skrev:
Hej, kondensisolering betyder att det är diffussionstätt mellan rör och omgivning. Innanför kondensisoleringen brukar det sitta 30 mm stenull. Kondensisoleringen utförs normalt i form av en kondensstrumpa, som tejpas i ändarna med diffussionstät tejp. Bara att det syns nätmatta gör ju att det inte kan röra sig om en kondensisolering, då nätmattan ej är diffussionstät. Dessutom ser det ut att finnas en skarv mitt på folien.

Alternativt så använder man sig av Armaflex, som är ett material som isolerar och är diffussionstätt.

Hur som helst, är detta på kallvinden så räcker det med nätmatta.
Det där med nätmattan är jag helt med på, skrev det även i mitt förra svar.
Men att man i "normala" fall använder en kondensstrumpa, vart får du det ifrån?
Det normala när det gäller kondensisolering är att använda den typ av lamella matta som du ser på bild.

Jag vet inte exakt hur många fläktrum jag sett hittills i mitt ganska korta liv men de som haft av och inluften isolerade med armaflex kan jag nog räkna på min ena hand

Zemerlin skrev:
Vad kallas den här isoleringen med "folie" i ytterhöljet då?
I folkmun så kallas den lamellmatta eller kondensisolering

Nu vet jag inte vilket fabrikat du fick men ex Paroc kallar den för PAROC Hvac Lamella Mat AluCoat.
Isover kallar den bara för foliematta.
 
Redigerat:
PAROCs produkt rätt utförd fungerar som kondensisolering. Men om den inte görs diffussionstät hela vägen så kommer det att kondensera mot det kalla röret innanför isoleringen. Alltså, bara för att man använder en kondensisoleringsprodukt så blir det inte kondensisolerat. Samma gäller förstås för strumpa och Armaflex AF. Men återigen, på kallvinden spelar detta ingen roll.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.