Hej!

Jag ska beställa isolering till spriorör på kallvinden. Jag har blivit rekommenderad att använda Armaflex på av- och uteluftsrören pga kondens. Men vilken tjocklek ska jag ha?! Fick en uppgift om 30 mm men det finns ju knappast på någon av de större siterna som säljer FTX, vilket gör att det inte känns helt rätt. Att sätta dubbelt tjänar väl inget till, eller? Om det är bara att förhindra kondensutfällning kanske det räcker med 10 eller 13? Någon som vet? :)
 
Värmeisolering bör vara 100 mm, men vet inte hur tjock kondensisolering bör vara.
 
  • Gilla
Bennca
  • Laddar…
Ingen som vet eller har använt Armaflex på av- och/eller uteluftspriorör som kan delge mig vilken tjocklek du använt?
 

Bästa svaret

Jag vet att Armaflex har en beräkningsmodell på nätet där man få ett exakt svar.
13mm hindrar kondensutfällning i de allra flesta scenarion skulle jag tro.
Jag hade valt 30-50mm lamellmatta eller strumpa istället, det är billigare och de positiva egenskaperna hos en cellgummiisolering jämfört med andra material är rätt ovidkommande i det här fallet.
 
  • Gilla
Bennca
  • Laddar…
K
De som jag och Renhorn länkade till precis samtidigt är bra tycker jag. Prisskillnaden mellan 25 och 50 mm var nästan obefintlig, så jag såg inte någon anledning att fundera på det.
 
  • Gilla
Renhorn och 1 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.