Har ventilationsrör från badrum uppe på en kallvind och ska isolera dessa för skydd mot kondens. Behöver jag även isolera ljuddämparen? Det är 50 mm isolering i dämparen.
 
Det bör du nog göra. Mina ljuddämpare och nästan alla rör är nergrävda i lösullen och jag har endast kondensisolerat dom rör som sticker upp från där. Tänk även på att böjbara ljuddämpare typ acucomp behövs kondensisoleras.
 
fn76 skrev:
Har ventilationsrör från badrum uppe på en kallvind och ska isolera dessa för skydd mot kondens. Behöver jag även isolera ljuddämparen? Det är 50 mm isolering i dämparen.
Nej, det behöver du inte. Och det räcker med vanlig isolering, Du behöver inte kondensisolering eftersom du har ett varmt rör med kall luft på utsidan. Hade det varit tvärt om hade du behövt kondensisolering.
Däremot behöver du se till att det är ett kontinuerligt luftflöde annars kommer du få kondens dropp på insidan oavsett om du isolerar med kondens eller ej.
Acucomp dämparna behöver inte heller kondensisoleras mer än i ändarna där det är ren metall.(Om det nu är ett kallt rör med varmt på utsidan, typ uteluft eller avluft) Själva ljuddämparen har ju ett plast hölje som funkar som kondensisolering.
 
Tjoa skrev:
Nej, det behöver du inte. Och det räcker med vanlig isolering, Du behöver inte kondensisolering eftersom du har ett varmt rör med kall luft på utsidan. Hade det varit tvärt om hade du behövt kondensisolering.
Däremot behöver du se till att det är ett kontinuerligt luftflöde annars kommer du få kondens dropp på insidan oavsett om du isolerar med kondens eller ej.
Acucomp dämparna behöver inte heller kondensisoleras mer än i ändarna där det är ren metall.(Om det nu är ett kallt rör med varmt på utsidan, typ uteluft eller avluft) Själva ljuddämparen har ju ett plast hölje som funkar som kondensisolering.
Kan inte hålla med dig angående ACUCOMP dämparna då jag själv har testat och även fått rådet av leverantör. Det är för tunn isolering på dom.
 
Det är inte flexdämpare jag har. Den isolering jag har är den som Hornbach hade, med "hönsnät". Kan tänka mig att det är brandskyddsisolering men den värmeisolerar också.
Märker nu vad lite jag kan inom området. Kondensisolering är kanske den där "strumpan" med plasthölje? Men dessa finns ju inte i dimension för att trä utanpå en dämpare så det kan ju betyda att dessa inte behöver isoleras.
Jag kommer alltid ha ett luftflöde i rören. Vindstemperaturen varierar nog mellan +40 till -10.
 
fredrikru skrev:
Kan inte hålla med dig angående ACUCOMP dämparna då jag själv har testat och även fått rådet av leverantör. Det är för tunn isolering på dom.
Så du menar att du har fått kondensutfällning på plasten?
 
Tjoa skrev:
Så du menar att du har fått kondensutfällning på plasten?
Det var is på Acucomp dämparen utsidan i vintras på utgående luft. Jag har kondensisolerat utluften hela vägen från agregatet förutom den sista metern där jag har en Acoucomp dämpare påkopplat den ventil som är kopplat på taket där jag har utgående luft. Får fixa till det i höst. Det var enklare att sätta en ACUcomp dämpare där än att ha en massa rörböjar.

// Fredrik
 
Kondens på utsidan av slangdämpare som leder avluft uppe på kallvind?? Vart kommer vindsfukten ifrån och vad har du då som kyler avluften så extremt att det blir is på plasten..En vvx kan det iallafall inte vara.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.