Hej,
Jag är ny här, och tänkte att jag skulle höra mig för gällande mitt hus som jag håller på att bygga. Huset är ett 1-plans.

Jag fick isolerat taken i förra veckan.
Då tänkte jag att jag ställer dit en avfuktare, och en liten värmefläkt.

Har inte velat använda det innan, då risk för kondens =råspont= inte så bra.

Äntligen blev det behagligt att gå där inne och jobba, och jag har byggt innerväggar och varit lyrisk!

Idag så fick jag för mig att jag skulle skära upp plasten och bara känna lite.. Helt konstig tanke egentligen. Det regnade inte en sekund under monteringen och jag har inte haft byggare som har fuskat eller något sådant.
Allt görs själv.

Det jag upptäcker är iallafall att det är blött mellan yttersta isoleringen och vindpappen.


Ytterväggen är för övrigt följande:

28mm panel
28x70
Isover fasadskiva 30
Vindpapp
Regelstomme
Isolering
Plast
45x45

Min tanke är att eftersom att huset har stått ett tag och det har varit svinkallt, så har naturligtvis hela ytterväggen inkl. Isolering varit svinkall. Sen har jag kommit glad i värme och blåst på för fulla muggar dock tillsammans med en ordentlig avfuktare.

Men att min värmechock har framkallat kondens i yttersta isoleringsskiktet mot vindpappen.

Jag har ingen som helst lust att riva all 45x45 samt öppna plasten och plocka ur all isolering. Kommer denna kondens att torka ur av sig självt eller är jag sonika tvungen att plocka ur isoleringen och torka ur?


Bygget har löpt på bra nu och det kändes som en duktig pungspark när jag märkte detta.

Hade varit gött om någon som har varit med om liknande kunde dela med sig av sina erfarenheter. Alt. Någon som är svinbra på just kondens/fukt som kanske kunde säga nåt som gjorde att jag slipper gå med en klump i magen.

Tack!
 
  • Gilla
PålB
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.