Hej
Har en liten fundering jag lär bolla angående avfuktning av min torpargrund från början 1900 tal.
Grunden har fungerat bra under de 4 år vi bott där. Har dock mätt upp +90% RF under sommarhalvåret.
Nu bygger vi om nedervåningen och tätar ala 2012 med mer komfort.
för att få detta att funka så kör jag på säkra kort och kör med avfuktare + markplast, täta kattgluggar mm.
Har pendlat mellan kondens eller sorptionsavfuktare. Äger i dag en woods 15.
Problemet jag har är att min grund består av 3 separata grunder vilket gjort att jag övervägt sorptionsavfuktare för att kunna avfukta alla tre.
Då jag äger en kondensavfuktare så måste jag ändå testa om jag kan få detta att fungera som ett första alternativ.
Min tanke är att jag förbinder de tre grunderna med 100mm spirorör och leder dessa till avfuktaren (närheten av avfuktaren) tänkte även ha en frånluftsfläkt kopplade till spirorören så att jag får en lätt sugande effekt från de andra två grunderna. Tanken är att jag då lättare kan leda den fuktiga luften till avfuktaren och på så sätt få lägre RF.

Vet inte hur detta kommer att funka. Den avfuktade luften kommer ju inte ledas tillbaka till övriga grunder. Kan ju uppstå att jag drar in fuktig luft om inte grunden är helt tät.
Är det någon som kan bolla detta lite så jag kanske kan komma fram till ett beslut.

/Andreas
 
Jättegammal tråd men testade du med kondensavfuktaren? Vad blev resultatet?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.