Kan börja säga att jag sökt massor på nätet men inte hittat vad jag söker.

Hur som helst så köpte en osedd vedklyv och när jag får den levererad så brummar den bara. Av med kåpan till motorfläkten. Snurrade till på den o den startade. Misstänkt trasig kondensator.

Av med locket till elen. Kopplade ur kondensator och mätte upp den till 42uf. Det står 40uf på så den är ok. Antar jag.

Läste det lilla som finns kvar av etiketten på locket. Där står det C: 30uf. Ehh. Borde den inte starta med 40 då? Den är ju hel. Den som är på 40uf är en kombinerad start/driftkondensator btw. Om jag fattat helt rätt. Hmm. Kan ha fel där.

I vilket fall så letade jag lite i o hittade en 80uf startkondensator för att prova. Startade fint.

Slängde på en tångamperemeter och ampere steg från ca 2.2A till 10A sedan fräste det rejält om kondensatorn. Ops.

Letade upp andra och parallelkopplade så jag fick 30uf. Startade inte. Vid 40 startar den ju inte heller så jag mosade på och satte dit 50uf.

Startar o går fint.

Nu till mina frågor..

1. Det står 2,2kw på skylten. Antar att det är vid max belastning. Den drar 2,2A med 50uf. Mellan tummen o vilket finger du vill, hur stor kondensator bör jag ha? Har jag hamnat hyffsat rätt ioma att den startar nu?

2. Vad kan ha hänt ioma det står 30uf på skylten? Knas med lindningarna eller troligare att det är fel skylt?

Har hittat några bilder på liknande motorer på vedklyvar men blor inte riktigt klok. Bifogar en bild på en skylt. Visserligen är det 110V. Kanske spelar roll? Där iaf står det 80uf.

Motorn heter något med YY803. Misstänker att det ska vara 3PA efter det. Inte säker där heller.

Bifoga Gul och svart vedklyv med synlig motor och elektriska komponenter i ett garage.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Delvis slitna etiketter på motorn med specifikationer YY803, 50Hz, SER, C: 30µF, och Pr: 2.2kW, ROT: IP44.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Närbild på typeskylt på en enfas motor med specifikationer för en vedklyv.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
r bilder
 
Electronic i Malmö.Har motorkodensator
 
Electronic kit
 
Electrokit.
 
Ok. Men vad ska jag ha för någon? Vet dom det?

Alltså... Det står ju 30uf på skylten men den funkar bara när jag kommer upp i 50uf.
 
CHEMAS CHEMAS skrev:
Ok. Men vad ska jag ha för någon? Vet dom det?

Alltså... Det står ju 30uf på skylten men den funkar bara när jag kommer upp i 50uf.
Du har ju testat med 80 uF och mätt en någorlunda rimlig ström det är också tumregelmässigt i rätt härad för din motor trots att jag inte tror den är på 2.2 kW. Den startar ju också med 50 uF som mer ligger på nedre gränsen så skaffa du en driftkondensator på runt 80-100 uF så går det bra. Att den andra havererade beror som du skriver på att den var avsedd för start och ska kopplas bort direkt efteråt, utförandet på dem gör att de inte tål längre inkoppling tex är de ofta fysiskt små i förhållande till kapacitans.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.