Har en fläktkonvektor i garaget, en Acson. Fläkten har 3 lägen men den snurrar inte fort, knappt så att det är värt att ha den igång, men det ökar lite mellan varje läge. Kan det vara kondensatorn? Har försökt googla men hittar ingen som ser likadan ut, någon som har tips på vad jag kan köpa istället? Det är 3stift, (2 blå och en röd som schemat visar)
 
  • Kondensator, tekniska specifikationer, elektriska anslutningar, person håller, teknisk underhåll.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Tekniskt schema för en joniseringsenhet, färgmarkeringar, kabelfärger och komponenter, varningsnotis och modellinformation.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Bo.Siltberg Bo.Siltberg skrev:
Den kondensatorn kan orsaka att motorn inte startar (åt rätt håll) men har troligen ingen inverkan på varvtalet. Men det är ju enkelt att prova med en kondensator ur skrotlådan.

Det måste inte vara tre stift då neutralledaren bara är skarvad.
[länk]
Tack för svar. Funderar på att köpa den här, men blir osäker då inte alla beteckningar stämmer, försökt ta reda på vad 25/85/21 betyder som det står på den jag har men hittar inte.

Vågar jag prova den här eller kan något gå sönder?
 
  • Två svarta kondensatorer med röda och svarta kablar, tekniska specifikationer synliga, isolerade på vit bakgrund.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Nu på morgonen hade fläkten stannat, men den började snurra när jag hjälpte igång den
 
J jooohan skrev:
Tack för svar. Funderar på att köpa den här, men blir osäker då inte alla beteckningar stämmer, försökt ta reda på vad 25/85/21 betyder som det står på den jag har men hittar inte.

Vågar jag prova den här eller kan något gå sönder?
Den ska fungera. Det är spänningstoleransen som är en viktig parameter, den du visar har samma tålighet (450 V).
 
  • Gilla
Bo.Siltberg
  • Laddar…
E etompau skrev:
Den ska fungera. Det är spänningstoleransen som är en viktig parameter, den du visar har samma tålighet (450 V).
Okej, låter bra. Antar att det bara är att knyta ihop dom 2 blå och koppla till den svarta, och röd på röd då
 
  • Gilla
Bo.Siltberg
  • Laddar…
A
Är inte den där kondensatorn på bild bara till för att få en startrotation i en enfasmotor? Den kopplas ur när rätt varvtal uppnåtts och har då längre ingen funktion.

Det är väl de tre ledningarna från kretskortet lo mid high som styr varvtalet. Fast om motorn aldrig ens kommer upp i vettigt varvtal kanske den är paj. Är det så ni tänker?

I så fall hade jag valt en likadan 1 microfarad ser det väl ut att vara.
 
Har nu bytt till en ny kondensator på 450v 1uF. Köpte en som var mer "vanlig", cylinderformad. Jävlar i min låda, nu blev det fart på fläkten 😀
 
  • Gilla
Bo.Siltberg och 2 till
  • Laddar…
A
J jooohan skrev:
Har nu bytt till en ny kondensator på 450v 1uF. Köpte en som var mer "vanlig", cylinderformad. Jävlar i min låda, nu blev det fart på fläkten 😀
Bra att du återkom till tråden med lösningen. Är det någon skillnad i hastighet mellan lägena också?
 
A avh67f skrev:
Bra att du återkom till tråden med lösningen. Är det någon skillnad i hastighet mellan lägena också?
Jajjemän, alla 3 lägena känns precis som dom var när den var ny 😀 skönt med billiga lösningar (100kr) för en gångs skull
 
  • Gilla
Panor82
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.