Hej.
Jag har ett problem hemma som jag inte blir klok på!

Vi har en 1 1/2 plans villa där garaget är ihopbyggt med huset och varav två sovrum ovanpå garaget. Dotterns och ett gästrum. I gästrummet finns luckan upp till kallvind med självdrag. 25-30cm ifrån luckan finns ett lamputtag. Vi har ett ftx system som värmer upp huset med en tillluft i varje rum. I garaget där i mot är det ingen vidare uppvärmning vilket gör att dessa två rum aldrig blir varma som resten av huset.

Nu till problemet. I detta lamputtag bredvid luckan till vinden blir det kondens o droppar ner på golvet. Jag vet inte om det är i uttaget eller emellan uttaget o plasten. Inte hela tiden men då och då. Speciellt idag när solen låg på i rummet. Hur F*N ska jag få bukt på de här? Vad kan det bero på?
 
Du kan utgå från att de ytor som fukten kondenserar på (det som blir blött av fukt) är betydligt kallare än andra ytor i rummet.
Det är också ganska sannolikt att du har en relativt hög luftfuktighet i rummet. Ju varmare, desto mer fukt kan luften bära och vid samma temperatur på kondensytan kondenserar mera fukt.

Jag skulle börja med att:
-ta reda på vilken relativ luftfuktighet det är i rummet
-mäta temperaturen på några olika ytor.

Lösningen kan vara:
-öka ventilationen eller sätta in en avfuktare för att få ner ohälsosam luftfuktighet
-bryta köldbrygga till lamputtaget som det kondenserar på.
 
J
Hur ser det ut , vet du hur ev rördragning är gjord , har du infällda strömbrytare och lamputtag , troligtvis ligger något rör i en kall del .med konvektion i . Lossa brytare och uttag samt ev kopplingsdosa , peta in isolering i rören där ledningarna kommer , packa lite lätt med en träpinne , det ska vara stopp på luften så den inte kan vandra , Har sett nästan vattenfall under strömbrytare . tapeten är randig under dito . Då uteblir kondensen i rören , prova detta först
 
J jojo123 skrev:
Hur ser det ut , vet du hur ev rördragning är gjord , har du infällda strömbrytare och lamputtag , troligtvis ligger något rör i en kall del .med konvektion i . Lossa brytare och uttag samt ev kopplingsdosa , peta in isolering i rören där ledningarna kommer , packa lite lätt med en träpinne , det ska vara stopp på luften så den inte kan vandra , Har sett nästan vattenfall under strömbrytare . tapeten är randig under dito . Då uteblir kondensen i rören , prova detta först
Har inte lyft all isolering på vinden för att kika men de verkar vara i röret. Strömbrytaren är torr. Tack för tipset, ska prova det imorgon.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.