Hej!
Jag har ett gammalt hus med liggande timmer och gamla 2-luftsfönster med ett spröjs tvärsöver per ruta.
I ena rummet på övervåningen (under nocken) har jag problem med ett fönster som immar igen och nu har jag provat allt känns det som.
Imman/fukten lägger sig i nederkant på yttersta rutans insida. På vintern blir det is av fukten.
Har läst mig till att det är fukten i luften från det varmare rummet som kondenseras när det möter det kallare ytterglaset.

Det jag nu gjort är att:
1. Bytt fönstertätningslisten (gummi)
2. Monterat dammlist mellan rutorna
3.skrapat bort dåligt kitt och ersatt med nytt.
4. Monterat fönsterventil i fönsterbågen
5. Borrat 2 st 5mm hål i nederkant och 2 i överkant i fönstren för ventilation mellan rutorna.
6. Haft fönstret aningen öppet i två veckor nu.

Inget hjälper.
Luftfuktigheten i rummet ligger på ca 40% och i rummet före den oftast öppna dörren finns självdrag genom ventil i skorstenen.
Har mätt om det är fukt i väggen men det hittar jag inte.
Tegeltaket ovanför omlagt för ca 3 år sen.

Någon som har någon ide vad jag ska göra?
 
varm luft kan bära ganska mycket fukt, låt oss säga c:a 20 gram per kubikmeter vid 20 grader för enkelhetens skull.
när den varma luften kommer i kontakt med en kall yta så sjunker temperaturen och går ner till 5 grader. samma kubikmeter luft kan nu bära 3 gram, dvs du får en kondensering av 17 gram, förr i tiden eldade man ganska mycket och man hade som en luftkudde utanför fasaden på c:a 0,5 meter som blev uppvärmd av huset, det gjorde att kondenseringen sker i luften utanför fasaden, antagligen har murstocken slutat användas i ditt hus och man har antagligen dragit in bergvärme, sen sitter det en liten radiator vid fönstret kanske?

just nu tar du in luft via självdrag och denna luft om den är kall dvs 0 grader ( samt 0 gram vatten / kbm) värms denna upp till 20 grader så kan den ta upp 20 gram fukt, nu avger människor fukt genom svett, vatten avdunstar, och inte minst när man lagar mat, se över om du kan värma upp luften mer kring detta fönstret för varmare luft bär mer fukt.

sätt ett tilluftsventil under fönstret med en radiator framför på insidan, då tar den in kall luft ( lågt fukthalt) denna värms upp av radiatorn som stiger förbi fönstret fortfarande med låg fukthalt då den kalla ute luften bara värmts upp på så sätt finns det ingen fukt som kan kondensera på glaset.
 
Fukt på ytterrutans insida kommer oftast, men inte alltid inifrån.

Inifrån kan det komma genom dåliga tätningslister, el slarvigt uppsatta med små glipor i hörnen där listerna möts t ex. El om bågarna/karmen är skeva och/el hänger snett så att en vanlig list inte klarar att ligga an och täta överallt.
Det kan också komma genom kittet om det är gammalt, torrt och sprucket el saknas. (Kittet fungerar också som en tätningslist.)
Mer långsökt, men kanske inte uteslutet, är om innerbågen är omålad el har torr och sprucken gammal färg och ev sprickor i träet så att fukt kan komma igenom den vägen, (kanske rent av diffundera genom träet?), el om sammanfogningen i hörnen har börjat ge sig så att luft kan smyga igenom.

Det kan tänkas komma in fukt via fönsterkarmen om den är i dåligt skick med sprickor o likn.
De hål du borrat måste gå från utsidan och in i mellanrummet mellan inner- och ytterruta. Det får inte kunna läcka in luft i hålen från rummet/insidan väggen.
Dammlisten minskar ventilationen mellan rutorna, vilket kan förvärra imman. Å andra sidan kanske det gör så att det blir någon grad varmare mellan rutorna, vilket kan minska problemet...

Fukt utifrån kan komma via inträngande vatten vid regn (snö) oftast i kombination med blåst. Brukar dock märkas om det rinner någon droppe längs insidan av ytterrutan. Jag har själv haft det problemet på ett fönster, och har inte hittat någon uppenbar orsak, men det måste vara så att vatten pressas in i springan mellan ovankant ytterbåge och karm och sedan vidare in och ner längs ytterrutans insida. Det la sig på bågens nederkant, och efter ett tag när värmen inifrån gjorde att vattnet började "ånga" så blev det imma. Efter några timmar (efter regnet) hade det torkat upp och försvunnit.

Dåligt kitt på ytterbågen kan också medföra att lite regnvatten kommer in på insidan.
Är ytterbågen i dåligt skick, så att den suger vatten/är fuktig, så kan det kanske också transporteras i viss utsträckning till insidan av bågen med imma som resultat.

Kan vara lämpligt att även kontrollera drevningen mellan karm och vägg också.

Något av ovanstående måste vara orsaken.

Kanske läge att göra en totalrenovering av fönstret (ta loss glasen, olja, måla och kitta om mm) framåt sommaren?
 
Jag har aldrig sett någon droppe som rinner från överkant inne i fönstret.
Däremot kan kondensen i nederkant rinna genom bågen och lägga sig som en liten pöl på fönsterkarmen
Fönsterventil har jag monterat fast i överkant.
Element sitter under fönstret.
Drevningen får jag kolla upp.

Har funderat på om det kan vara själva glasen som är alldeles för oisolerade.
I en tillbyggnad på nedervåningen med vanliga 2-glasfönster från 70-talet låter det som att glaset är mycket tjockare än det äldre sprödare glaset på övervåningen.
 
Glastjockleken har ingen betydelse här. Glas isolerar så dåligt så någon mm hit el dit har ingen betydelse.

Lufttrycket (inne) är alltid högre på ovanvån, dvs innerluften vill ut. (Därför är det ofta svårt i självdragshus att få en bra tilluftsventilation i sovrummen på ovanvån.) Det kan alltså vara så att luften strömmar inifrån och ut i din "tilluftsventil". Dock kan jag inte se hur det skulle bidra till kondensproblemet.

Har du bilder?
Det är alltid enklare då. Risken för missförstånd blir mindre.
 
Ta bort dammlisten mellan ytter- och innerbåge!
 
stefan64 skrev:
Imman/fukten lägger sig i nederkant på yttersta rutans insida. På vintern blir det is av fukten.
2. Monterat dammlist mellan rutorna
5. Borrat 2 st 5mm hål i nederkant och 2 i överkant i fönstren för ventilation mellan rutorna.
Ta bort dammlisterna mellan fönstrena.
Uteluften ska obehindrat kunna ta sig in mellan fönstrena.
Det enda ställe det ska finnas lister är mellan innebågen och karmen.
Hålen du borrade räcker inte till för att uteluften ska kunna cirkulera mellan fönstrena.

Om du vill "isolera" fönstrena så får du montera persienner, helst mellan fönstrena.
 
Redigerat:
IMG_3128.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
IMG_3131.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
IMG_3127.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Skickar lite bilder,
Här har fönstret stått lite öppet i ca 2 veckor. (hänger på haspen)
 
Redigerat:
Jag tror det där kommer innifrån, som gammelpojken skriver.
Ta bort spaltventilen. Den har ingen positiv verkan på något vis, precis som smurfen skriver.
Täta borrhålen du gjort.
Om inte det hjälper, så renovera insidan på fönstren så tror jag du slipper problemet.
 
Spaltventilen sattes dit pga problemet, gjorde varken till eller ifrån.
 
Börja med att ta bort dammlisten och spaltventilen (plugga venthålen i bågen temporärt).

Om problemet kvarstår så är tätlisterna nästa punkt att kontrollera.

Av bilderna att döma så ser fönstret ut att vara i helt ok skick, så det bör vara något av ovanstående el en kombo av dem.

Det är element under fönstret och rumstemp brukar vara 20 C?
 
Fönstret har inte haft någon damlist på flera år så det satte jag dit precis när jag började leta orsaker till imman.
I samma veva bytte jag ut de torra gummilisterna på karmen.
Då detta inte hjälpte satte jag efter någon vecka dit spaltventilen.
Spaltventilen är köpt på Jula och man kan stoppa flödet mellan innerbågen och rummet men borde då släppa in luft utifrån in mellan rutorna (om det tränger förbi dammlisten)
Inget av detta har gjort någon skillnad.
Fönstret är ommålat efter att ha torkat inomhus under luftvärmepumpen en dag.

Funderar på att ge upp och byta ut fönstret helt men det är ju inte säkert det hjälper, samtidigt vill man komma på vad felet är så jag är glad för alla förslag jag får.

Ja tempen ligger 18-21 grader. och luftfuktigheten i rummet mellan ca 30-40%
 
Redigerat:
Vet inget om spaltventilens utförande, men att absolut inte ett mikrogram inneluft får tränga ut till mellan bågarna för då får man imma. Alltså måste den vara 100% lufttät i stängt läge, (precis som att tätningslisterna måste täta till 100%).

Jag bor i Skåne och här blåser det allt som oftast. Har några fönster där det normalt inte är några problem, men vid kraftig blåst (>10 m/s västlig vind) så blir det lite imma på ytterrutorna iom att de sitter i öster och naturligtvis att listerna börjar bli lite gamla. Dvs vid övertryck inne och inte helt perfekt täta lister => imma. (Vi har också 19-20C och RH 30-40%).

Jag tror att du har ett konstant luftövertryck på ovanvån och därför vill luften ut, inte in, genom ventilen, lister och andra ev otätheter.

Dammlisten begränsar kraftigt ventilationen mellan fönsterrutorna, den måste bort.
 
Tror också på att det beror på övertryck i huset.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.