Har en nyinstallerad radonsug med två sugpunkter, varav den ena är ett mindre hål på cirka 20mm och därtill ett plaströr upp till sugen. Problemet är att jag får kondens i just detta rör. Röret går ner genom plattan och sedan horisontellt med innergolvet cirka 30 cm för att sedan gå upp till sugen som sitter precis vid innertaket i källaren, en sträcka på cirka två meter. Jag får kondensvatten i den del som ligger pararellt med golvet och får till och från stänga av sugen för att tömma denna rörbit på vatten. Problemet är störst då det är kallt ute. Skulle det hjälpa om jag isolerade röret eller beror det på att jag har golvärme i detta golv som luften passerar???

Anders
 
Orsaken till fukten i din slang kan knappast vara att du har golvvärme. Kondens uppkommer när fuktig luft kyls ner så att Relativa Fuktigheten (RF) överstiger 100%, dvs den mängd vatten som luften kan innehålla vid en given temperatur. Om det är kondensfukt så betyder det alltså att luften som kommer in i slangen är varmare och kan hålla mer fukt än där kondensen faller ut. Jag tycker inte att det verkar sannolikt att det skulle vara varmare under din platta än det är inne i din källare, så min gissning är att din sug helt enkelt får med sig fukt i form av vatten när den suger.
 
Hmmm röret som sitter ner under plattan är inte i kontakt med något annat än luften därunder...var skulle vattnet komma ifrån?? Jag har grävt ur för röret och sett till att det inte är i kontakt med botten på den lilla grop jag grävt.....jag tror inte heller att jag har varmare under plattan än i källaren...men var kommer kondensen ifrån???? Kan det vara att luften under plattan är så väldigt fuktig?

Anders
 
Men kan du vara säker på att det inte blir vatten i gropen när det är blött ute?

Antag att dränerningen inte fungerar som den skall, eller att din grop ligger djupare än dräneringen.

Om det inte går att inspektera gropen, så kanske du skulle kunna skicka ner en fuktsensor (typ översvämningslarm) igenom röret.
 
  • Gilla
1
  • Laddar…
Luften under plattan kan omöjligt hålla mer fukt än luften i källaren OMM det inte är varmare under plattan.

Kan det vara så att vattnet kondenserar där luften ska gå ut genom väggen om rinner tillbaka ner i slangen?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.