Hej

Jag har ett torp från mitten av 1800 talet som används som fritidshus på sommaren och på helger resten av året.
Det står kallt i alla rum förutom kök där vattenpump mm står. Det är ett timmerhus med stående panel, ingen isolering eller liknande bara reglar med spånskivor som innerväggar.
Jag har nyligen märkt att vid ett hörn i vardagsrummet där glipan mellan golvlist och golv är ca 1cm så blir det fuktigt på golvlisten samt en bit ut på golvet när man eldar och har det varmt inne nu på vintern.
Dock så blir det ingen fukt på något annat ställe i rummet trots att det drar in kall luft på flera ställen jämns med golvlisten.
Kan fukten bero på att det kommer in "för mycket " kall luft där glipan är som störst och att detta sedan gör att inneluften kondenseras mot uteluften/den kalla golvlisten ?

tacksam för svar
/Ola
 
Ja, det är nog precis som du tror, det kommer in mycket kalluft i hörnet. När du eldar så blir det undertryck i huset så då sugs det in mer luft. Du borde ha någon tilluftsventil där luften kan komma in istället för att sugas in via springor och otätheter.

I hörnet där glipan är ganska stor har det väl blivit någon typ av sättning i grunden eller så har där blivit en rötskada som du kanske borde åtgärda.
 
Då var det som jag trodde, jo det finns en tilluftsventil i rummet men jag får väl öppna den mer.
Glipan har varit där i minst trettio år, så jag låter det vara ett tag till, det är först på senare år som
stugan börjat användas vintertid så problemt har ej dykt upp förräns nu.

Tack för svaret Mvh Ola
 
Kan du inte ta bort golvlisten och försöka få det tätt med någon drevning?
 
Jag ska faktiskt snart byta lister i rummet så då får det bli något sådant.

Ursäkta en novis, men vad är drevning? hur gör man ? och var köper man? :confused:


Mvh Ola
 
Dreva betyder helt enkelt att du pressar in remsor av isolering med tex en stor skruvmejsel eller liknande i springan.
Samma sak brukar man göra med springor i fönsterkarmar, dörrkarmar etc...

/K
 
Ok, vad för material ska man använda i en stuga som denna ? vad rekomenderas?

Mvh Ola
 
En spakelspade brukar jag använda.

I ett 1800års kåk så brukar man rekomendera LIN vilket är dyrt. Annars är det nom miniralull som gäller.

Kolla här så ser du hur man drevar ett fönster. Tekniken är den samma. Om du väljer miniralull så är det samma "rulle".
http://www.isover.se/sw23102.asp
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.