Hej,
Har enskilt avlopp. I somras tyckte jag att det luktade avlopp på vinden, avluftningen gick dit och avslutades med en vacuumventil. Blev rekommenderad att dra ut avluftningen genom en gavel. Hantverkare gjorde det åt mig (kan hända att ventilen var dålig men den byttes aldrig). Nu till problemet, det verkar komma ut en hel del fukt, det syns nu på vintern då det fryser vid ”utloppet”. Anser ni att det är normalt?
 
  • Rött hus med snötäckt takkant och istappar under en mulen himmel.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
E
Varför drog ni inte upp det genom taket som man brukar göra?
 
E epw skrev:
Varför drog ni inte upp det genom taket som man brukar göra?
Pga. att slippa göra hål i plåttak
 
Har ni kvar ventilen eller mynnar avloppsröret ut innanför ventilgallret?
 
Jonatan79 Jonatan79 skrev:
Har ni kvar ventilen eller mynnar avloppsröret ut innanför ventilgallret?
Ingen ventil kvar.
 
Aj aj aj, inte bra. Varm fuktig luft som på sommaren stiger upp mot takfot å på vintern blir is. Upp genom tak är melodin....
 
  • Gilla
Erkn
  • Laddar…
V Vector skrev:
Aj aj aj, inte bra. Varm fuktig luft som på sommaren stiger upp mot takfot å på vintern blir is. Upp genom tak är melodin....
Ja, skulle varit mer kritisk till hantverkarens förslag. Men tycker mig ha sett fler hus med samma lösning som hos mig…
 
Gör om i sommar. Upp med fukten via rör genom taket.
 
  • Gilla
Erkn
  • Laddar…
Tack ska ni ha för svar, förstår att det var ett sämre beslut att ta det genom fasaden :(. Får åtgärda till våren.
 
E
Gavelventilen har ju säkerligen en funktion redan som inte funkar som den ska för tillfället. Att ta upp den är såklart mer jobb men det är å andra sidan rätt att göra om ser inte funkar med klocka på vinden.
 
  • Gilla
Erkn
  • Laddar…
Om du inte vill göra hål i taket får du göra ett nytt hål i gaveln och sen dra ut röret och upp över taket - som ett L. Inte så snyggt men du slipper hål i taket och kondens i takfoten.
 
  • Gilla
Erkn
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.