mogel.JPG
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Hej alla.

Lade parkettgolv förra året.
Högst troligt så har det blivit kondens under parkettens fuktspärr, som sen sipprat ut längs kanterna och resulterat i mögel (se bild). Det är inte överdrivet fuktigt under parketten, så jag tror inte det är större fel på dräneringen. (Golvet ligger på platta på mark)

Första gången jag råkar ut för mögel, och iom att det kostar 10k att dra in ett proffs för utredning, tänkte jag kolla med er först.

1) Borde man dra in ett proffs ändå för en fullskalig utredning även vid dessa mindre angrepp?
2) För att få bort möglet - Räcker det med lite antimögel och tvätta, eller är det superviktigt att man här drar in en torkmaskin som står i veckor? (Ungarnas sovrum...)

hälsn
Andreas
 
S
ligger golvet direkt på betongen med en fuktspärr under? Ska det inte vara diffusionsöppen duk under just på grund av såna här problem?

Ser nästan ut som betongväggar? isåfall skulle jag inte ta in någon expert, vad ska han göra som inte byggahus skulle kunna svara på tänker jag.

Hur gammal är plattan? Är det en platta utan isolering under så är den där konstruktionen helt fel.
 
Hej

Betongväggar och betonggolv med isolering under (så möglet sitter egentligen 'bara' på lister och parkettkant). - Hur gammal den är vet jag inte.

Bifogar bild på samma hörna, men utan parketten. Den fuktspärr som finns där är jag iaf ganska säker på att den inte är diffusionsöppen. (Den kanske ska vara det?).
Fick tipset att den skulle tejpas runt om, men den tejpen hade släppt, varav det troligen läckte ut längs väggarna.
mogel2.jpg
 
Redigerat:
Då kanske ska man ha en idolering ovanför fuktspärren. Men vad konstig att det bli kondens. Blir golvet sp kall ! Golvet måste vara isolerad mot marken på nåt sätt.
 
Inte en chans att det där är kondens. Det måste komma utifrån.
 
vectrex skrev:
Inte en chans att det där är kondens. Det måste komma utifrån.
Även om det kommer utifrån, så var det marginellt fuktig betong under parketten.... Är detta då normal fukt/mögel som beror på taskig fuktspärr, eller måste man dra igång en fullständig omdränering?
 
S
är det mycket fuktigt ute i din trädgård?
 
SBH skrev:
är det mycket fuktigt ute i din trädgård?
Ja... iaf efter den här regniga sommaren. Hängrännorna sitter rätt, men överlag rätt blött ute.
Enligt andra så lär jag inte heller behöva en dränering, då huset står på berg, och får en naturlig dränering. Men med detta börjar man ju tveka.... Undrar fortfarande dock om det inte är naturlig mängd fukt i betongen, men dålig fuktspärr längs kanterna...
 
Redigerat:
I det här fallet ska man använda uteslut metoden. Först om fukten kommer utifrån?
Kan man inte ta trädgårdsslangen och vattna på ordentlig vid hörnet och se om fukthalten ökar?
 
Redigerat:
Är plattan korrekt isolerad så får du inte kondens mot den om du inte bedriver turkiskt bad.
 
Varmluft går upp mot taket, där sätter man fuktspärr. Men golvet går den ju inte. Chansen är väldigt liten att den kondens. Om man antar att det är kondens. Var kommer den fuktiga luften ifrån ?!
Ser ut som sovrum inte kök. Å andra sidan om huset är byggt på bergklippa då behovet för dränering är minimalt. Men nånstans kommer ifrån tydligen.
 
Redigerat:
Matstj skrev:
I det här fallet ska man använda uteslut metoden. Först om fukten kommer utifrån?
Kan man inte ta trädgårdsslangen och vattna på ordentlig vid hörnet och se om fukthalten ökar?
Bra ide... ska köpa en fuktmätare, och kolla runt lite vad som händer med golvet.
'Stora' angreppet är hörnet ni ser i vänstra cirkeln... men lite tendenser också ner mot listerna i högra cirkeln.
Typ 0,5-1 meter ner där är det ren berggrund.

mogel3.jpg
 
Vid hö cirkel är det rabbat intill väggen?
Ser nån växt vid vä cirkel oxå på väggen. Har växten sina rötter vid väggen?
 
Matstj skrev:
Vid hö cirkel är det rabbat intill väggen?
Ser nån växt vid vä cirkel oxå på väggen. Har växten sina rötter vid väggen?
Till höger är det ingen rabatt, men ganska mycket växtlighet... ogräs...
Till vänster är det en klätterros som är drygt år gammal... visst har den fått vatten också... - Men en ros ska väl kunna sitta nära väggen?... träd har jag hört är definitivt nej...
 
S
Jag tror ändå att problemet beror på plasten.

Men jag tror vi alla kan vara ganska överens om att koppla in någon mögelexpert för flera tusen är bortkastade pengar i det här fallet.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.