Har hittat ett problem...
Mitt hus från -56 är uppvärmt med luftvärme som blåser under golven och kommer upp i golvsocklarna. Uppvärmningen sker vid en central vatten till luftväxlare som drivs med fjärrvärme.
Den varma luften som kommer upp vid socklarna sugs in i en returkanal som ligger strax ovanför innertaket. Kanalen går i halva huset som består av sovrum och vardagsrum. M.a.o. återvinner man redan uppvärmd luft.
Strax ovanför värmeaggregatet/fläkten sitter en förgrening på returkanalen där det också kommer in friskluft utifrån ytterväggen. Innan den kalla luften blandas med den varma returluften passerar den en ventil, så att man kan minska inströmningen av kall luft vintertid.
Den blandade luften passerar ett filter på nedvägen innan den kommer till fläkten och värmeelementet och vidare under golven igen.
I andra halvan av huset som INTE har returkanaler, ska antagligen luften blåsa ut istället, genom ventiulationsrör som går direkt ut från WC, badrum och köksfläkt.

Jag bytte ut returkanalen på "vinden" (ganska platt tak, går inte att gå in på vinden) 2001 i samband med att jag bröt upp hela taket och la nytt. Den gamla kanalen var platsbyggd i gips. Den nya är av spirorör. Alla rör är inbäddade i isolering, både under men mest ovanför
Ventilen på inluften, som tidigare var en skiva som spärrade för i gipskanalentyp, byttes ut till en "spiroventil", typ bländare på en kamera. Meningen var att jag skulle såga hål i innertaket för att kunna justera. Det har inte blivit gjort förrän nu, när jag rustar hall och kök och har tagit bort innertaket under ventilen.
Nu till problemet:
Jag har sett nu att det kommer vatten ur röret kring ventilen, vilket det inte gjorde bara för några dagar sedan...
Jag antar att uteluften kondenseras och fukten lägger sig i lägsta punkten, dvs i ventilen som har större diameter än röret. Och nu har det blivit kallare och därför märker jag det nu.
Jag törs inte stänga in röret igen när jag ser fukten...men samtidigt kan jag ju inte ha öppet...
Vad göra?
 
HEJ NÄR DET GÄLLER KONDENS BEHÖVS DET ENDAST EN LITEN SPRINGA FÖR ATT TRANSPORTERA KALL LUT MOT VARMARE AREA.DET KAN KANSE KAN KYLA UTIFRÅN OCH LEDA KALL LUFT VIA KONSTRUKTIONEN.
NATURLAGARNA GÄLLER!! mvh k.vonhage@hotmail.com
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.