Hej,
Ska byta plåt taket på huset för tätningarna börjar gå sönder så bärläkten har gett sig. Men min fråga är om kondens plast under plåten.På ena delen av huset ligger bärläkten direkt på takstolarna och under bärläkten ska det ju ligga kondens plast kan man lägga åldersbeständig plast under plåten som kondens skydd?
På den gamla delen av taket så är det spontat och det ligger sönder gammal underlags papp som är väldigt dålig.Kan man lägga åldersbeständig plast på sponten och sedan läkta?




 
Jo man kan sätta en plast, men den ska vara tillverkad för just det ändamålet. Det kan nämligen bli enormt varmt under ett plåttak när solen ligger på, så alla plaster klarar inte dessa temperaturer.

Jag skulle inte försöka med plast på råspont, utan gå på det traditionella underlagspappen.
 
Okej,
Då lägger jag papp på den gamla spontade taket.Men på det nyare taket där bärläkten är spikad direkt i takstolarna,är det lämpligt att lägga ålderbeständig plast där?
 
  • Gilla
Jojje21
  • Laddar…
Du ska sätta genomtrampningssäkerväv under plåten då den håller mycket bättre än vanlig plast. Sen finns det nya material som andas också.
 
  • Gilla
Thomas Johnson
  • Laddar…
Men är det någon som har ålderbeständig plast under plåten.Borde inte den fungera lika bra som genomtrampningssäkervävfast man måste kanske vara med försiktig med plasten.Och om det blir hål så kan man laga med tejp för sådan plast.Men den ålders beständiga pappen spikar man bara fast den på sponten?Taket med spont under är på 10*2.3 meter på varje sida det är alltså ett 22graders tak.
 
Redigerat:
Var köper man billigast den plast som ni rekommenderar?
 
Jag köper på Woody, vet ej om dom är billigast. Kolla på den byggandet du brukar handla hos.
 
Väven tål mycket mer än plasten. En vindsutrymme när du monterar så blåser plasten lätt sönder medans väven är armerad och tål det bättre.
 
Var kan man beställa väven billigt i från?
 
Jag skulle rekommendera ny underlagspapp på rote (spont) och armerad plast under bärläkt på den del utan rote. Den plast du ska använda heter underlagstak eller liknande och ska vara åldersbeständig och armerad. Underlagspapp med klisterkant är enklast att använda till pappningen. Se gärna över alla luftningar i takfot då för dålig luftning kan göra tak sjuka.
 
Var köper man sådan här kondens väv på nätet?
 
Hittar inte ett ställe på nätet som säljer kondens väv/folie.Vet ni något företag på nätet som säljer väv/folie?
 
Byggvaruhandel typ XL bygg.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.