Hela taket är nytt. Bara de gamla takstolarna användes, resten är nytt. Utifrån in är det: Takpannor (av lera), läkt, papp, råspont, luftspalt, isolering (kooltherm k12), innertak (spont). Vinden är nu 21 grader varm.

Runt takluckan är det varmare som ni ser på bilden. Är det något att oroa sig över? Är området runt takluckan dåligt isolerad? Kan det bildas kondens eller annat otyg?

Området känns ganska stort, eller? Luckan i sig är bara tunn plåt, så den släpper väl igen en del värme, men området runt omkring?

Snötäckt tak med takpannor och en synlig varm taklucka där snön har smält.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Så här ser det ut inifrån:
Taklucka i vit paneltak med synlig kedja och tegelvägg, potentiellt isoleringsproblem diskuteras.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Jag ser på grannarnas tak som har takfönster att snön ligger jämn. Men ett takfönser är väl bättre isolerat antar jag...
 
Åsa Lund
Är det nån isolering alls i luckan?
 
Själva luckan är bara tunn plåt. Så den är inte isolerad. Men området runt luckan ska vara isolerat. En viss spridning av värme från luckan kan man tänka sig. Men är det verkligen normalt med så mycket som bilden visar? Kanske har de gjort något fel/misstag när de byggt taket runt luckan?

Så här ser det ut med ett takfönster hos grannen.

Taktakfönster med omgivande snö och en antenn, området närmast luckan visar tydlig avsaknad av snö.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Även fast min lucka kanske skulle vara snöfri pga värme från vinden, så tänker jag mig att taket runt omkring ska vara belagt med snö.
 
Rickard.
Är vinden uppvärmd?
 
Rickard. Rickard.ag skrev:
Är vinden uppvärmd?
21° står det, jag hade nog satt/limmat frigolit på luckan. Dessutom gjort en innerlucka som är isolerad
 
Rickard.
Ja då är det inte konstigt att det ser ut som det gör, givetvis måste luckan vara både isolerad och ordentligt tätat.
 
Snön som landar på luckan smälter ju, blir vatten, rinner på snön på taket och smälter denna.. konstigare än så är det faktiskt inte..
 
Violina Violina skrev:
Snön som landar på luckan smälter ju, blir vatten, rinner på snön på taket och smälter denna.. konstigare än så är det faktiskt inte..
Det skulle möjligtvis kunna förklara den smälta snön nedanför luckan. Men knappast på sidorna, eller ?
 
Metall, dvs. luckan av plåt leder värme väldigt bra. Med 21 grader på insidan blir luckan lite som ett element där på taket. Värmen strålar ut från den och smälter snön runt om.

Att ha en sådan lucka på en uppvärmd vind är bokstavligen att elda för kråkorna. Att isolera den på insidan hjälper men tror ändå plåten på sidorna kommer leda ut en hel del värme. Det finns en risk för kondens på insidan av luckan när varm och fuktig inomhusluft träffar den kalla plåtytan. Typ andedräkt mot kallt fönster.

Bästa lösningen som redan nämnts borde vara att bygga en isolerad innerlucka.
 
Redigerat:
  • Gilla
1
  • Laddar…
surris
En isolerad innerlucka. Känns oerhört konstigt att ha utformat det sådär. Risken nu är ju att det förmodligen blir kondens på insidan samt en avsevärt förhöjd uppvärmningskostnad.
 
  • Gilla
tergo
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.