vad kan det bero på om man har kondens på utsidan av ångspärren? alltså inte mot isoleringen utan mot rummet. kan tilläggas att jag inte har någon värme igång och är -0 gradigt ute. blir dock varmt av lampor m.m.
Är riktigt nojjig över fukt , har jag varit under hela bygget och kanske över reagerar över små saker men känns bättre att fråga än att fundera.
 
Ingen expert på fukt. Men troligtvis är din vägg(plasten) kall, och när du slår på dina lampor och luften därinne värms upp något så kondenseras fukten i luften på den fortfarande kalla plasten.
Borde väl vara ungefär som kondensen som bildas på fönstret i badrummet när man duschat
 
Det är alltså ett nybygge?

Då är det normalt med fukt, det kallas byggfukt, och att den kondenserar mot ytterväggen, som är den kallaste ytan ser jag som helt normalt.
Allt trävirke behöver torka ut, även betongplattan (om du har sådan).

Jag skulle absolut ställt in en byggfläkt för att få upp värmen inne till minst +10°C och ordnat någon slags ventilation.
 
Jo är ett nybygge, kondensen är nu mot insidan av huset.
hade tänkt så fort jag blir klar med sista isoleringen i nocken att slå igång golv värmen och köra avfuktare innan jag tejpar igen plasten. Jo jag har betongplatta.
Kollade för skoj skull regelvirket med fuktmätare i veckan och den visade 12% i princip överallt.
 
Det är kanske betongplattan som står för den mesta fukten då.
Hur gammal är plattan?
 
plattan gjöt jag för ganska precis 2 år sedan.
 
Hur tjock är isoleringen på andra sidan ångspärren? Kall ångspärr fäller gärna ut kondens redan vid måttlig relativ fuktighet.
 
Bobbarebygg skrev:
plattan gjöt jag för ganska precis 2 år sedan.
Oj, det är till att jobba långsiktigt :)

Men den kanske inte varit övertäckt, utan utsatt för väder och vind?
Då torkar den nog inte ut något vidare.
 
Jo men då gör jag precis allting själv :) och dessutom ett heltids arbete som jag egentligen inte har tid med
Har bara haft den täckt med presenning, började bygga huset nu i sommar
 
isolde: Har satt 50mm västkustskiva och 145mm isolering sen plast
 
Det räcker med att du värmer utrymmet och ventilerar så försvinner fukten.

Liknande problem kan uppstå i icke uppvärmda byggnader vintertid, t.ex. sommarstugor, om man har plastat in dem.
 
Jo det är nog säkert som du säger när jag börjar tänka efter :) ska försöka isolera bort det sista i nocken sen smälla igång lite värme i golvet
 
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.