Vi har ett litet rum med många fönster som vi håller stängt och ouppvärmt på vintern eftersom det bara skulle kosta onödig uppvärmning annars. Det lämpar sig dessutom faktiskt bra som vinterförvaring för mina kaktusar eftersom rummet håller sig strax ovanför frostgrader.

Mängden kondens som bildas på rutorna är dock oroväckande. Det rinner ned och bildar mögel nedtill på fönsterbågarna.

Behöver jag ha dörren öppen till det här rummet? Vilket skulle kyla ned resterande rum på övervåningen. Behöver det värmas upp? Kanske ha en ruta lite halvt på glänt? Varför blir det så mycket kondens?


Det här problemet har vi inte i rummet direkt under, som är vår farstu med lika många fönster, som vi också håller stängt och oanvänt vintertid. Det är möjligen lite kallare, är det därför det inte bildas kondens där? Ventilation från trägolvet ned till krypgrunden kanske?

Rum med kondens på fönsterrutorna, en krukväxt och färgglada flaggor ovanför.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Kondens på insidan av ett fönster med mögel och fuktskador längs nedre fönsterbåge.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
A
Z ZeroKnowledge skrev:
Vi har ett litet rum med många fönster som vi håller stängt och ouppvärmt på vintern eftersom det bara skulle kosta onödig uppvärmning annars. Det lämpar sig dessutom faktiskt bra som vinterförvaring för mina kaktusar eftersom rummet håller sig strax ovanför frostgrader.

Mängden kondens som bildas på rutorna är dock oroväckande. Det rinner ned och bildar mögel nedtill på fönsterbågarna.

Behöver jag ha dörren öppen till det här rummet? Vilket skulle kyla ned resterande rum på övervåningen. Behöver det värmas upp? Kanske ha en ruta lite halvt på glänt? Varför blir det så mycket kondens?


Det här problemet har vi inte i rummet direkt under, som är vår farstu med lika många fönster, som vi också håller stängt och oanvänt vintertid. Det är möjligen lite kallare, är det därför det inte bildas kondens där? Ventilation från trägolvet ned till krypgrunden kanske?

[bild] [bild]
sätt i en fläkt så luften rör sig..
Så blir det mindre kondens..
 
Känns spontant ganska ovärt att stänga in fukt på detta vis. Snart mögliga fönster och väggar ja allt!
 
Värme och ventilation , går inte att snåla Sig till första platsen tyvärr…
 
Z ZeroKnowledge skrev:
som vi håller stängt och ouppvärmt på vintern eftersom det bara skulle kosta onödig uppvärmning annars.
Det är väl ändå dyrare med mögel än med värme?
 

Bästa svaret

Då rummet inte är isolerat/saknar ångspärr från resten av huset läcker varm fuktig luft in och kondenserar när den möter den kalla luften.
Du bör ha 13 grader eller mer, och rumnet måste ha ventilation.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.