Hej,

Flyttade till bostadsradhus i somras.
3 rum och kök på 80kvm med öppen planlösning mellan kök och V-rum.
Upptäckte nu för några veckor sedan att det blir/blev kondens på rutornas insida i sovrummen.
Har nu satt in friskluftsventiler i alla rum, dvs sovrummen och V-rummet.
Känner att friskluften kommer in genom ventilerna ganska skapligt.
Har frånluft i kök (fläkt ovanför spis) som är avstängd när man inte lagar mat. Frånluft i badrum som alltid är på.

Varje kväll/natt/morgon blir det kondens på friskluftsventilerna. Blir droppar som ligger på, även droppar ner.
Känns inte bra! Kondensen på rutorna har nästan försvunnit helt.
Vad ska jag göra för att få bort kondensen på ventilerna?
Blir lika i alla rum, även i V-rummet.
Ventilerna är ju kalla som bara den, så förstår att fukten dras dit.

Just nu känner jag att jag inte fått det bättre då kondensen är flyttad från fönster till ventiler i stället.
Dock är luften bättre inne.

Vad ska man hitta på?
 
Få till bättre luftrörelse. Troligen cirkulerar luften för dåligt. Prova även att isolera lite ventilerna om detta inte hjälper.

1. låta dörrarna stå på glant.
2. såga större luftspalter (i nederkant eller uppe)
3. stoppa lite lös filter som är till akvarium. Den låter lutften passera men isolerar insidan från utsidan.s
4. såga hål i väggarna ovanför dörrarna och placera ventiler där (om du inte vill såga i dörrarna)
5. höj temperaturen på raddarna om du har radiatorer.
 
Tack!

Vart kan man köpa sådant filter för att isolera med? Djuraffär?
 
De tilluftsventiler jag monterat har ett tunt isolermaterial som man sätter på dess insida för att minimera risken för kondens. Den trycks fast på den del som befinner sig i rummet.
Tror det är Spax jag kört med.
 
Då hänger jag med.
Sådant filter sitter på.

Tänkte mest om det fanns någon isolering att lägga i kanalen/röret för att isolera, men att luft ändå tar sig igenom.

Kanske hjälper att sätta någon annan ventil på insidan? Även om det är tveksamt.
 
Jag har köpt min på Hornbach. Där man köper fiskarna och utrustning. Dessutom filtrerar den en del av luften med.
 
Hur är hastigheten över donet?
Blåser/drar det mycket?
 
dunborg skrev:
Hur är hastigheten över donet?
Blåser/drar det mycket?
Jag tycker det drar lika mycket. Nästan. I samma väva bytte vi till ett don som blåser mot taket. Känns MYCKET behagligare!

edit. foto på nya donet
 
  • DSC_1427.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Redigerat:
Atom skrev:
Jag tycker det drar lika mycket. Nästan. I samma väva bytte vi till ett don som blåser mot taket. Känns MYCKET behagligare!

edit. foto på nya donet
Har du någon radiator under eller något annan värmepunkt?
Om du inte har det är risken att den kalla luften kyler plastlocket, som i sin tur kylen den varma fuktiga luften när den stiger och träffar donet. Kan du föra in mer luft genom andra don än detta?
Vad hade du för don innan?
 
  • Gilla
Ferre90
  • Laddar…
Jag har en radiator under. Hade vanlig freshdon innan. Det rasade iskall luft ner mot sängen. Det var katastrof. Har bytat mot denna i bara vårat sovrum.
 
Som det benäms så har jag troligen problem med att plastlocken kyls ner för mycket. Det är iskallt.
Tyvärr verkar det inte spela ngn roll för min del om jag har radiator under eller inte, då det är lika på alla ventiler mer el mindre.
Kan dumt att strypa ventilen så isoleri g i röret kan vara en ide.
 
Har du klistrat på material på plastlocken insida som är till för att förhindra kondens?
 
  • Gilla
Noseone
  • Laddar…
Nej det har jag faktiskt inte gjort.
Var med en gummiremsa men ingen beskrivning. Vart ska de sitta på ett ungefär?
 
Gå till leverantörens hemsida och sedan produkten, det brukar i regel finnas en monteringsanvisning,
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.